Koncerty urodzinowe ropoczął recital Janusza Olejniczaka (27 lutego, Zamek Królewski w Warszawie). We wtorek wystapią: mocno związany z Polską Amerykanin Kevin Kenner (1 marca, Żelazowa Wola) oraz zdobywca III Nagrody ostatniego Konkursu Chopinowskiego Daniil Trifonov z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia, którą - także w swoim nowym "chopinowskim" utworze - poprowadzi Krzysztof Penderecki (1 marca, Filharmonia Narodowa). Natomiast 28 lutego w Operze Narodowej zabrzmiał napisany na zamówienie Biblioteki Polskiej w Paryżu utwór „L'Essence intime des choses” wybitnego francuskiego kompozytora Huguesa Dufourta oraz jazzowy projekt „Chopin Genius Loci” Włodzimierza Nahornego. Cyklowi koncertów towarzyszyć będą spektakle teatralne. 27 lutego Andrzej Seweryn przedstawi inspirowany korespondencją Chopina monodram „Monsieur Pichon”, Białostocki Teatr Lalek wystąpi ze spektaklem „Chopin-impresja”, a Teatr Konsekwentny zaprezentuje - również skierowanego do najmłodszych odbiorców - „Małego Chopina”
Skromne podsumowanie wydarzeń roku jubileuszowego połączone zostanie więc z prezentacją projektów zupełnie nowych. Zgodnie ze słowami Stanisława Leszczyńskiego, który na antenie Dwójki nazwał rok 2011 "definitywnym otwarciem nowego etapu w recepcji dorobku polskiego kompozytora".
(Aby wysłuchać rozmowy Piotra Kędziorka z wicedyrektorem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, wystarczy kliknąć ikonę dźwięku "Stanisław Leszczyński nt. koncertów urodzinowych 'Trzy dni z Chopinem'" w boksie "Posłuchaj" po prawej stronie.)
Trzydniowy program i tak wygląda skromnie w porównaniu z zeszłorocznym "tygodniem urodzinowym Chopina". Wykorzystując kontrowersje wokół daty urodzin kompozytora, do warszawskiej Filharmonii Narodowej zaproszono wtedy piętnastu pianistów ze ścisłej światowej czołówki. Zresztą jubileuszowy rozmach oraz wszechobecność Chopina określiły w polskiej kulturze cały rok 2010.
Poczciwy Fryderyk zaklęty został więc w warszawskich ławkach oraz elektronicznych obwodach nowego, multimedialnego muzeum; bywał marionetką i bohaterem komiksów; a krakowskie Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” ogłosiło nawet konkurs na „kimono à la Chopin”...
Na szczęście na drugi plan nie zepchnięto muzyki naszego narodowego kompozytora - w najlepszych, a często także nowatorskich wykonaniach. Rewelacją okazała się trwająca cały miesiąc, jubileuszowa edycja Festiwalu "Chopin i jego Europa". Obok "Warszawskiej Jesieni" to jedyna polska impreza muzyczna wywierającą realny wpływ na kształt światowego życia muzycznego. Dyrektor Stanisław Leszczyński od początku zachęcał cenionych muzyków i zdolnych debiutantów do podejmowania nowych wyzwań: nauki gry na XIX-wiecznych fortepianach, wykonywania utworów zapomnianych kompozytorów z epoki Fryderyka, jego uczniów, przyjaciół, naśladowców. I faktycznie udało mu się wzniecić modę na „prawdziwego Chopina”. Mazurki czy polonezy w brzmieniu zbliżonym do oryginalnego gra na świecie coraz więcej pianistów, także tych najwybitniejszych. Odważyła się na to w sierpniu sama Martha Argerich, po raz pierwszy grając na dawnym instrumencie w duecie z inną legendarną pianistką, Portugalką Marią João Pires.
Takich epokowych koncertów było więcej. Niektóre z nich Dwójka przypomni w swoim popołudniowym paśmie muzycznym "Trzy godziny pod słońcem" (od poniedziałku do czwartku, o godz. 13:00). 18 lutego na naszej antenie zabrzmi kameralistyka Chopina oraz Schumanna w wykonaniu słynnego skrzypka Joshuy Bella, któremu towarzyszyli w Warszawie Steven Isserlis (wiolonczela) oraz Dénes Várjon (fortepian). Dzień później usłyszeć można będzie raz jeszcze słynną historyczną Orkiestrę XVIII Wieku pod dyrekcją Fransa Brüggena, a dokładnie ich występy z 2006 roku. Środa upłynie pod znakiem pieśni Chopina, Paderewskiego i Schumanna w interpretacjach niemieckiego tenora Hansa Jörga Mammela, a w czwartek przypomnimy warszawski recital francuskiego pianisty Michela Dalberto.
Program
Recital chopinowski Kevina Kennera z Żelazowej Woli
Fortepian: Erard 1828 (nowy nabytek NIFC).
Transmisję poprowadzi Róża Światczyńska.
1 marca (wtorek), godz. 12:00
Fryderyk Chopin I Koncert fortepianowy e-moll op. 11
Krzysztof Penderecki "Powiało na mnie morze słów..."
Wyk. Daniil Trifonov – fortepian, Wioletta Chodowicz – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran, Mariusz Godlewski – baryton, Chór Filharmonii Narodowej, Henryk Wojnarowski – kierownik chóru, Sinfonia Varsovia, Krzysztof Penderecki - dyrygent
Transmisję prowadzi Piotr Matwiejczuk
1 marca (wtorek), godz. 19:30