Marc-André Hamelin na Festiwalu Kultura Natura - transmisja z Katowic

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2024 12:00
Środowy wieczór w programie katowickiego festiwalu Kultura Natura to recital fortepianowy Marca-André Hamelina. "The New York Times" napisał o nim: "wykonawca o niemal nadludzkich umiejętnościach technicznych". Transmisja odbyła się w wieczornym paśmie "Filharmonia Dwójki". 
W Katowicach wystąpi Marc-Andr Hamelin
W Katowicach wystąpi Marc-André HamelinFoto: mat. pras./NOSPR

IX Festiwal Katowice Kultura Natura "Muzyka sfer"

Recital Marca-André Hamelina

Program:

Charles Ives - II Sonata fortepianowa "Concord, Mass"

Robert Schumann - Waldszenen op. 82

Maurice Ravel - Gaspard de la nuit M. 55

Wykonawca: Marc-André Hamelin - fortepian

***

II Sonata fortepianowa „Concord, Mass., 1840–1860” (1912) to dzieło legenda. Charles Ives złożył w nim hołd grupie amerykańskich filozofów i pisarzy tzw. transcendentalistów, którzy działali w tytułowym miasteczku położonym w Nowej Anglii. Ich nazwiska to zarazem nazwy kolejnych części sonaty: Emerson, Hawthorne, Alcottowie, Thoreau. Przeszczepili oni na grunt amerykański idee europejskiego romantyzmu: panteistyczne odczucie natury, zasadę polegania na sobie, a także optymistyczne przekonanie o duchowej ewolucji kosmosu, które można uznać nowoczesną mutację muzyki sfer. Muzycznym emblematem Sonaty „Concord” jest Beethovenowski „motyw losu” – wprowadzony, by zademonstrować siłę ludzkiego ducha, który potrafi nad losem zapanować. Muzyka, pełna fantazji i swobody, nie trzyma się schematów formalnych, aczkolwiek zachowuje zrąb narracyjny cyklu sonatowego.

Czar natury przenika też Sceny leśne (1849) Roberta Schumanna. Elementy wizjonerskie i fantastyczne (np. miniatury Niesławne miejsce, Ptakprorokiem) występują tu w sąsiedztwie lekkich, realistycznych obrazków rodzajowych (Myśliwy na czatach, Oberża). Całość spinają klamrą Wejście oraz Pożegnanie – to ostatnie w stylu quasi-improwizacji przypominającej nieco poetyckie postludia wieńczące wczesne cykle fortepianowe Schumanna.

W Gaspard de la nuit (1908) Maurice Ravel sięgnął do cyklu próz poetyckich Aloysiusa Bertranda, w których eteryczna poetyka symbolizmu avantlalettre zderzona zostaje z ironią świata odczarowanego. W Ondine poecie kontemplującemu spływanie deszczu po szybach ukazuje się syrena. Le Gibet przedstawia szubienicę, z której zwisa trup kołyszący się w czerwieni wieczornego słońca. Scarbo to złośliwy gnom, który nie pozwala poecie zasnąć. Ravel sięgnął tu po repertuar środków, którymi muzyka XIX wieku przedstawiała istoty nadprzyrodzone – „elficką” lekkość figuracji i „diaboliczne” repetycje.

(źródło: Marcin Trzęsiok/NOSPR)

***

Na audycję "Filharmonia Dwójki" w środę (15.05) w godz. 19.30-21.30 zaprosił Andrzej Sułek.

mgc

Czytaj także

Lawrence Foster: Enescu to skomplikowany kompozytor

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2024 15:00
- Sposób pisania Enescu zmusza słuchacza do bycia bardzo uważnym, bo jego muzyka jest bardzo kontrapunktyczna. Nie ma także pulsu rytmicznego jak u jego bliskiego przyjaciela Bartóka, dlatego też Bartók jest dużo bardziej popularny - mówił w Dwójce Lawrence Foster. Maestro poprowadził w czwartkowy wieczór Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia. Jako solistka wystąpiła niemiecka skrzypaczka Carolin Widmann.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Mezzosopranistka Okka von der Damerau: jako artystka wierzę w intuicję

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2024 09:00
- Słuchałam Wagnera i wtedy poczułam, że to, kim jestem, bardzo, ale to bardzo pasuje do jego muzyki, bo charakteryzuje mnie duża emocjonalność i donośny głos. Miałam poczucie, że to ten moment, kiedy zdałam sobie sprawę, że mam wszystkie potrzebne atuty - mówiła w Dwójce Okka von der Damerau. Mezzosopranistka była solistką koncertu, który Dwójka transmitowała z sali Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.
rozwiń zwiń