SŁUCHAJ TUTAJ:
Program:
- Nina Fukuoka Body without Organs na duży zespół, elektronikę i animację na żywo;
- Mateusz Śmigasiewicz mist na chór i elektronikę;
- Sławomir Wojciechowski Equally real na chór, orkiestrę kameralną i dwukanałową projekcję dźwięku
Wykonanie:
Orkiestra Muzyki Nowej
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice "Camerata Silesia"
dyr. Szymon Bywalec, Anna Szostak
(15.03.2025, Katowice, Sala Kameralna NOSPR)
***
Muzyka współczesna nieustannie eksploruje granice – nie tylko te dźwiękowe, ale także wizualne, fizyczne, metaforyczne. Odsłania też procesy ukryte w samym akcie tworzenia i odbioru sztuki. Płynność tożsamości, materii i relacji splotą się, by stworzyć muzykę nowej rzeczywistości.
Nina Fukuoka w swojej kompozycji inspiracje czerpie z filozofii Gilles’a Deleuze’a i Félixa Guattariego. Jej Body without Organs nawiązuje do koncepcji Ciała bez Organów, które jednak nie jest rozumiane jako ciało w sensie fizycznym, lecz bardziej uniezależnienie się od narzuconych struktur, organizacji i hierarchii. Elektronika i warstwa instrumentalna łączą się w utworze Fukuoki z tworzoną na żywo animacją Izumi Yoshidy, w której istotny element stanowi woda – pełna nieokreśloności, nieustannie zmieniająca swój kształt. Również w mist Mateusza Śmigasiewicza pojawia się obraz płynnej materii – mgły. Zjawisko to, rozumiane najprościej jako ograniczenie widzialności, pojmować można również metaforycznie jako ograniczone poznanie rzeczywistości. Co skrywa przed słuchaczami ta kompozycja i czy pozwoli zobaczyć to, co schowane? Equally real Sławomira Wojciechowskiego wprowadza jeszcze inny aspekt płynności – współdziałania i percepcji. Muzyka jest tu nie tylko zapisem, ale również wydarzeniem, które dzieje się tu i teraz, w przestrzeni między wykonawcą a słuchaczem. Jak zareaguje publiczność? Czy jej odbiór będzie zgodny czy rozbieżny? Proces twórczy, choć wydaje się samotnym aktem, zawsze uwikłany jest w sieć relacji.
[Julia Broniowska/NOSPR]
***
Na audycję "Filharmonia Dwójki" w czwartek (1.05) w godz. 20.00-22.00 zaprasza Michał Dębski.