11. Festiwal Prawykonań. Muzyka nowej rzeczywistości: Fukuoka, Śmigasiewicz, Wojciechowski

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2025 14:50
Koncert 11. Festiwalu Prawykonań uświetniła Orkiestra Muzyki Nowej i Zespół Śpiewaków Miasta Katowice "Camerata Silesia". Wśród znakomitych kompozycji, które zabrzmiały Sali Kameralnej NOSPR po raz pierwszy, zabrzmiały dzieła Niny Fukuoki. Mateusza Śmigasiewicza i Sławomira Wojciechowskiego.
Orkiestra Muzyki Nowej jest najstarszym polskim zespołem specjalizującym się w wykonawstwie muzyki współczesnej, który od ponad 20 lat nieprzerwanie prowadzi intensywną działalność artystyczną
Orkiestra Muzyki Nowej jest najstarszym polskim zespołem specjalizującym się w wykonawstwie muzyki współczesnej, który od ponad 20 lat nieprzerwanie prowadzi intensywną działalność artystycznąFoto: Bartek Barczyk

SŁUCHAJ TUTAJ:

.

Program:

  • Nina Fukuoka Body without Organs na duży zespół, elektronikę i animację na żywo;
  • Mateusz Śmigasiewicz mist na chór i elektronikę;
  • Sławomir Wojciechowski Equally real na chór, orkiestrę kameralną i dwukanałową projekcję dźwięku

Wykonanie:

Orkiestra Muzyki Nowej

Zespół Śpiewaków Miasta Katowice "Camerata Silesia"

dyr. Szymon Bywalec, Anna Szostak

(15.03.2025, Katowice, Sala Kameralna NOSPR)

***

Muzyka współczesna nieustannie eksploruje granice – nie tylko te dźwiękowe, ale także wizualne, fizyczne, metaforyczne. Odsłania też procesy ukryte w samym akcie tworzenia i odbioru sztuki. Płynność tożsamości, materii i relacji splotą się, by stworzyć muzykę nowej rzeczywistości.

Nina Fukuoka w swojej kompozycji inspiracje czerpie z filozofii Gilles’a Deleuze’a i Félixa Guattariego. Jej Body without Organs nawiązuje do koncepcji Ciała bez Organów, które jednak nie jest rozumiane jako ciało w sensie fizycznym, lecz bardziej uniezależnienie się od narzuconych struktur, organizacji i hierarchii. Elektronika i warstwa instrumentalna łączą się w utworze Fukuoki z tworzoną na żywo animacją Izumi Yoshidy, w której istotny element stanowi woda – pełna nieokreśloności, nieustannie zmieniająca swój kształt. Również w mist Mateusza Śmigasiewicza pojawia się obraz płynnej materii – mgły. Zjawisko to, rozumiane najprościej jako ograniczenie widzialności, pojmować można również metaforycznie jako ograniczone poznanie rzeczywistości. Co skrywa przed słuchaczami ta kompozycja i czy pozwoli zobaczyć to, co schowane? Equally real Sławomira Wojciechowskiego wprowadza jeszcze inny aspekt płynności – współdziałania i percepcji. Muzyka jest tu nie tylko zapisem, ale również wydarzeniem, które dzieje się tu i teraz, w przestrzeni między wykonawcą a słuchaczem. Jak zareaguje publiczność? Czy jej odbiór będzie zgodny czy rozbieżny? Proces twórczy, choć wydaje się samotnym aktem, zawsze uwikłany jest w sieć relacji.

[Julia Broniowska/NOSPR]

***

Na audycję "Filharmonia Dwójki" w czwartek (1.05) w godz. 20.00-22.00 zaprasza Michał Dębski.