Juliusz Zarębski był obdarzony niezwykłym talentem, może największym w polskiej muzyce po Chopinie. Potrafił w swojej twórczości łączyć wątki chopinowskie z wpływami swego nauczyciela – Liszta. Ale muzyka Zarębskiego nie jest eklektyczna, przeciwnie, to twórczość samodzielna i wybiegająca w przyszłość: cykl fortepianowych utwórów Róże i ciernie uznawany jest za zapowiedź impresjonizmu.
Szczytowym osiągnięciem Zarębskiego na polu kompozycji jest Kwintet fortepianowy g-moll op. 34, dedykowany Lisztowi, ostatnie dzieło kompozytora, chyba nieprzypadkowo utrzymane jest w tonacji kameralnych utworów Fryderyka Chopina: Tria oraz Sonaty wiolonczelowej. Utwór Zarębskiego został wydany dopiero w 1931 roku, stąd dopiero w naszych czasach toruje sobie drogę na estrady. Wykonań jest coraz więcej i przestają być one ciekawostką: zabierają się za Kwintet artyści coraz większego kalibru.
Podczas koncertu w środową noc dzieło Zarębskiego wykona zespół znakomitych muzyków, w tym troje triumfatorów wielkich konkursów muzycznych: Martha Argerich jest przecież laureatką Konkursu Chopinowskiego, a skrzypkowie Bartłomiej Nizioł i Agata Szymczewska zwyciężyli na Konkursie Wieniawskiego.
Program koncertu uzupełniają dzieła na dwa fortepiany: Mozarta (w transkrypcji Busoniego) oraz arcyciekawe dzieło Liszta - Concerto Pathétique – będące opracowaniem wcześniejszego Grosses Concert-Solo, utworu zapowiadającego słynną Wielką sonatę h-moll. Przy drugim fortepiannie zasiądzie kolejna triumfatorka konkursu, tym razem Busoniego, Lilya Zilberstein.
Transmisję z Filharmonii Narodowej poprowadzi Róża Światczyńska
Program
Wolfgang Amadeus Mozart Fantazja f-moll KV 608 (opr. na 2 fortepiany Ferrucio Busoni)
Juliusz Zarębski Kwintet fortepianowy g-moll op. 34
Franciszek Liszt Concerto Pathétique na dwa fortepiany S. 258,
Wyk. Martha Argerich – fortepian, Lilya Zilberstein – fortepian, Bartłomiej Nizioł – I skrzypce, Agata Szymczewska – II skrzypce, Lyda Chen – altówka, Alexander Neustroev – wiolonczela
17 sierpnia (środa), godz. 23:00