Spadkobiercy Bacha: Mozart, Schumann i Chopin

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2011 20:10
Przypominamy recital Nelsona Geornera z tegorocznego festiwalu "Chopin i jego Europa".

Sonata Es-dur KV 282 osiemnastoletniego Wolfganga Amadeusza Mozarta powstała w Salzburgu w roku 1774. Jako jedyna z dziewiętnastu sonat fortepianowych kompozytora swą budową nawiązuje do cyklów barokowych. Rozpoczyna ją Adagio, w którym kompozytor zestawia ze sobą dwie myśli muzyczne, ale nie poddaje ich dramatycznemu przetwarzaniu. Po nim następują dwa Menuety, wykonywane w układzie ABA, a całość wieńczy urzekające wdziękiem Allegro – w ścisłej formie sonatowej. Wnikliwy słuchacz dostrzeże pokrewieństwo materiału muzycznego wszystkich części: tzw. jedność substancjalna utworu jest jeszcze jedną regułą obowiązującą twórców epoki wcześniejszej, której podporządkował się Mozart.

Kreisleriana Roberta Schumanna to jeden z najczystszych przejawów romantyzmu w muzyce, szalona opowieść bez słów inspirowana równie szaloną, fikcyjną postacią literacką, stworzoną przez "guru" tamtych czasów – E.T.A. Hoffmanna. Koronkowe, rozdygotane faktury pełne są jednak szczegółów o wyrafinowanym kształcie kontrapunktycznym. Schumann Bachowi zawdzięczał wiele i nie krył tego. Wielbił też Chopina, na karcie tytułowej Kreislerian umieścił dedykację "Swemu przyjacielowi, F.Chopinowi", choć Klarze Wieck pisał: "Chcę to nazwać Kreisleriana. Główną tu rolę odgrywasz ty i chcę to poświęcić tobie – tak, tylko tobie, i nikomu innemu."

Preludia op. 28 Fryderyka Chopina powstawały na Majorce, zrazu w głowie kompozytora – w liście do Kamila Pleyela, pisanym w Palmie 21 listopada 1838 Chopin wzdycha: "Marzę o muzyce, lecz nie gram – bo tu nie ma fortepianów... " 22 stycznia zapakował rękopis, a w liście przewodnim do Pleyela napisał: "Przesyłam Panu nareszcie moje Preludia dokończone na Pańskim pianinie, które nadeszło w jak najlepszym stanie – nie zaszkodziło mu ani morze, ani niepogoda, ani urząd celny w Palmie."

Cykl 24 miniatur jest często nazywany kwintesencją stylu Chopinowskiego -lakoniczna prostota większości Preludiów niesie nieprawdopodobne bogactwo uczuć wyrażonych fakturami i melodiami urzekającej piękności. Z 24 Preludiów Chopina każde jest arcydziełem, od kilkunastosekundowej "piosenki" (Preludium A-dur) po rozbudowany nokturn (Preludium Des-dur) i dramatyczne nawiązanie do wydarzeń dnia ostatecznego (Preludium d-moll). Biografowie Chopina nie mają wątpliwości, że Chopin czerpał natchnienie z Das Wohltemperierte Klavier Bacha, miał ze sobą na Majorce nuty tego dzieła. W Preludiach op. 28 tkwi wiele tajemnic i myśli awangardowych; nie wszystkie jednakowo przekonały Schumanna, a w Konserwatorium Warszawskim jeszcze w latach trzydziestych XX wieku sugerowano studentom klas fortepianu, by „Preludiów a-moll i es-moll nie grać, bo dziwaczne”.

(Kacper Miklaszewski/NIFC)

 

Wieczór poprowadzi Róża Światczyńska

Program

Wolfgang Amadeus Mozart Sonata Es-dur KV 282

Robert Schumann Kreisleriana op. 16

Fryderyk Chopin 24 Preludia op. 28

Wyk. Nelson Goerner - fortepian

(Warszawa, 23.08.2011)

4 grudnia (niedziela), godz.19:00



Czytaj także

Dwójka w Dusznikach-Zdroju

Ostatnia aktualizacja: 09.08.2010 14:15
Podsumowanie jubileuszowej edycji nastarszego festiwalu chopinowskiego w Polsce.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Chopin, Europa i Nelson Goerner

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2010 17:15
W sobotę w Filharmonii Narodowej jeden z najwybitniejszych pianistów średniego pokolenia zmierzy się z Koncertami Chopina i Paderewskiego. Niedzielną retransmisję poprowadzi Agata Kwiecińska
rozwiń zwiń