Biblioteka Alberta Fuggera zawierała wiele unikalnych muzykaliów: rękopisów a także inkunabułów - wczesnych druków, często jeszcze naśladujących pismo ręczne. Albert powiększył księgozbiór, który otrzymał w spadku po dziadku Philippie Eduardzie (do dziś ponad 200 pozycji nosi sygnaturę P.E.F.), który zamiłowanie do muzycznych ksiąg wraz z początkiem kolekcji otrzymał w spadku po własnym dziadku Raimundzie i ojcu Georgu.
Tak cenny zbiór stał się obiektem wielkiego zainteresowania i w roku 1655 został pozyskany przez Mathiasa Mauchtera dla dworskiej biblioteki cesarza Ferdynanda III. Dziś cały zbiór dostępny jest w Bibliotece Narodowej w Wiedniu.
Uwagę Dirka Snellingsa przyciągnął holenderski manuskrypt z pierwszej połowy XVI wieku, zawierający kompletny przekaz mszy "Dicit Dominus" Mattheusa Pipelare - wybitnej postaci wczesnorenesansowej polifonii. W przeciwieństwie do wielu współczesnych mu kompozytorów Północy, Pipelare nigdy nie opuścił niderlandów. Z nazwiska kompozytora wnioskuje się, że grał na instturmentach dętych albo pochodził z rodziny takich muzyków (nazwisko można przetłumaczyć jako "fistulator", czyli "piszczek"), należących zapewne do miejskiego cechu.
Msza Mattheusa Pipelare znalazła się w centrum programu przedstawionego przez zespół Capilla Flamenca podczas tegorocznego festivalu "Resonanzen" w Wiedniu. To porywające wykonanie pozwoli zapewne przywrócić tego kompozytora powszechnej świadomości muzyków, historyków i melomanów jako czołowego twórcy drugiej połowy XV stulecia.
Zaprasza Klaudia Baranowska.
Program
Marco Antonio Cavazzoni Prelude
Antoine Brumel Laudate Dominum, Ad missam
Matthaeus Pipelare Ordinarium missae - Dicit Dominus, Post Missam, Magnificat
Wyk. Capilla Flamenca, Dirk Snellings – dyrygent
(Wiedeń, 22.01.2012)
11 kwietnia (środa), godz. 19:30