Ostatnie opus Orlanda

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2012 23:50
"Łzy świętego Piotra" to utwór zamykający nie tylko dorobek mistrza szkoły franko-flamandzkiej, ale i epokę w historii muzyki.
Gallicantus
GallicantusFoto: materiały promocyjne

Lagrime di San Pietro datowane jest na 24 maja 1595 roku – trzy tygodnie przed śmiercią kompozytora. Utwór należy do utworów inspirowanych liturgią Wielkiego Czwartku, a w szczególności słowami Ewangelii według św. Mateusza (26, 69–75): "Piotr zaś siedział zewnątrz na dziedzińcu. Podeszła do niego jedna służąca i rzekła: I ty byłeś z Galilejczykiem Jezusem. Lecz on zaprzeczył temu wobec wszystkich i rzekł: Nie wiem, co mówisz. A gdy wyszedł ku bramie, zauważyła go inna i rzekła do tych, co tam byli: Ten był z Jezusem Nazarejczykiem. I znowu zaprzeczył pod przysięgą: Nie znam tego człowieka. Po chwili ci, którzy tam stali, zbliżyli się i rzekli do Piotra: Na pewno i ty jesteś jednym z nich, bo i twoja mowa cię zdradza. Wtedy począł się zaklinać i przysięgać: Nie znam tego Człowieka. I w tej chwili kogut zapiał. Wspomniał Piotr na słowo Jezusa, który mu powiedział: Zanim kogut zapieje, trzy razy się Mnie wyprzesz. Wyszedł na zewnątrz i gorzko zapłakał".

Autorem tekstu Łez św. Piotra jest Luigi Tansillo, w swoich czasach stawiany na równi z Petrarką. Łzy Tansillia to 1277 oktaw. 42 z nich ukazały się w pewnej antologii z 1573 roku – z tego zbiorku Orlando di Lasso opracował 20.

Dzieło to zostało wykonane podczas tegorocnego festiwalu Wratislavia Cantans przez znakomity zespół Gallicantus – zespół młody stażem, ale złożony z wyśmienitych, doświadczonych śpiewaków, mających za sobą doświadczenia w takich zespołach jak The Tallis Scholars czy The King's Singers.

Zaprasza Marcin Majchrowski.

Program

Orlando di Lasso Lagrime di San Pietro

Wyk. Gallicantus

(Wrocław, 8.09.2012)

1 listopada (czwartek), godz. 17.00

Zobacz więcej na temat: Łzy san Wrocław
Czytaj także

Pasja według Andrew Parrotta

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2012 19:00
Ilu powinno być śpiewaków w chórze, a ilu instrumentalistów w orkiestrze? Iloma dysponował Bach, a ilu chciałby mieć? Dokumenty są wieloznaczne a ich interpretacja wzbudza żywe dyskusje. Andrew Parrot postanowił najbardziej kontrowersyjny pogląd ubrać w szatę dźwiękową.
rozwiń zwiń