Ponoć "Te Deum" to jedyna kompozycja, za którą Anton Bruckner, otrzymał wynagrodzenie, konkretnie 50 guldenów. Dzieło opublikowane w 1885 roku przez Theodore'a Rättiga, doczekał się około 30 wykonań jeszcze za życia kompozytora, a wśród jego gorących admiratorów znaleźli się m.in. Johannes Brahms oraz Gustav Mahler. Ten ostatni miał ponoć przekreślić na kopii partytury informację "na chór, głosy solowe, orkiestrę i organy ad libitum" i własnoręcznie dopisał "na języki aniołów, błogosławione przez niebiosa, zawstydzone serca oraz dusze oczyszczone w ogniu"...
>>17. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena na antenie Dwójki<<
O ile "Te Deum" (napisane między innym w reakcji na "zbyt świeckie" dzieło Berlioza) należy do utworów najpełniej wyrażających religijną naturę Brucknera, o tyle jego IV Symfonia "Romantyczna" mocno wpisuje się w konwencje XIX stulecia, wraz z ideą muzyki programowej. Choć kompozytor nigdy nie zdradził literackiego tła dzieła, wiele wskazuje, że ważną inspirację stanowiła dla niego topika średniowiecznych romansów.
Program:
Anton Bruckner Te Deum na sopran, alt, tenor, bas, baryton, chór i orkiestrę
Anton Bruckner IV Symfonia Es-dur Romantyczna
Wyk. Sinfonia Varsovia, dyr. Hubert Soudant, Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku (przygotowanie Violetta Bielecka), Rebecca Evans - sopran, Helena Zubanovich - mezzosopran, Charles Kim - tenor, Krzysztof Szumański - bas-baryton
Czwartek (21 marca), godz. 19.00 (początek transmisji od 19.30)
XVII Wielkanocy Festiwal Ludwiga van Beethovena - transmisja z Filharmonii Narodowej w Warszawie