Nie tak dawno dyrektor Filip Berkowicz podkreślał, że słynny festiwal muzyki dawnej ma w istocie świecki charakter. Godnym uwagi odstępstwem od tej reguły był bez wątpienia zeszłoroczny występ Ensemble Peregrina, który zafascynował krakowską publiczność nie tylko najwyższym poziomem wykonawczym i oryginalnym doborem repertuaru, lecz także głębią teologicznej oraz kulturowej refleksji. To zresztą wartości, do których zespół Agnieszki Budzińskiej-Bennett przyzwyczaił już swoich fanów.
Założony w roku 1997 w Bazylei, Ensemble Peregrina koncentruje swoje zainteresowania na świeckiej i religijnej muzyce europejskiej z okresu od XII do XIV wieku. Głównym obszarem badawczej i artystycznej działalności formacji jest wczesna polifonia i monodia Saint Martial i paryskiej szkoły Notre Dame, przy czym celem jest poszukiwanie utworów mniej znanych, tworzących zaskakująco oryginalny kontrapunkt dla repertuaru uznawanego za „klasyczny”. Styl interpretatorski Peregriny kształtuje się na bazie analizy oryginalnych źródeł i traktatów oraz badań muzykologicznych. Formacja stara się zbliżyć do dawnej praktyki wykonawczej, ale nie rezygnuje z poszukiwania środków wyrazu, które przemawiać będą do dzisiejszych słuchaczy. Członkowie zespołu – pochodzący z Polski, Szwajcarii, Francji i USA – starają się czerpać w harmonijny sposób z tradycji, z jakich się wywodzą, odnajdując w nich liczne związki i wzajemne inspiracje.
mm / materiały promocyjne
Koncert Ensemble Peregrina na IX Festiwalu Misteria Paschalia (Wieliczka, 7 kwietnia 2012 roku), kierownictwo artytsyczne: Agnieszka Budzińska-Benett
Wieka Sobota (30.03.2013), godz. 20.30