W programie koncertu, który odbył się w Niedzielę Palmową (29 marca br.), pojawiła się muzyka odległej przeszłości - polskie i europejskie średniowiecze. Repertuar ten polskim i europejskim słuchaczom przedstawił zespół Peregrina z Bazylei, prowadzony przez polską muzykolog Agnieszkę Budzińską-Bennett. Obecnie jest to jedna z najciekawszych grup zajmujących się tym repertuarem. Tworzą ją znakomici muzycy specjalizujący się w repertuarze średniowiecznym, w większości absolwenci słynnej bazylejskiej Scholi Cantorum, częściowo dziś jej profesorowie.
Nazwa "Peregrina" - odnosząca się pielgrzymowania i podróży - zapowiada różnorodność stylistyczną i bogactwo muzyki tworzonej w dawnej Europie. Pokazują ją kolejne płyty zespołu cenione wysoko przez krytykę i publiczność, odnajdziemy ją także w programie niedzielnego koncertu.
W pierwszej części Peregrina wykonała utwory związane z inspirującym poetów i muzyków kultem Św. Wojciecha – powstałe między X a XVI wiekiem, w tym najstarszą znaną pieśń w języku polskim "Bogurodzicę".
Program drugiej części pokazał polską muzykę przełomu XIII i XIV wieku w kontekście ówczesnej twórczości paryskiej, która, jak się okazuje, była u nas bardzo dobrze znana. Jej styl i awangardowe pomysły poznawali nasi twórcy, wykorzystując je później we własnych utworach. Wykonawcy zestawili ze sobą muzykę z dwóch ośrodków: z jednej strony Paryż, słynna szkoła Notre-Dame, ośrodek awangardy w dziedzinie europejskiej myśli, architektury i sztuki, z drugiej: Stary Sącz, słynne dzięki bezcennym zbiorom muzycznym malutkie miasteczko w Małopolsce.
Wykonawcy:
Ensemble Peregrina (Bazylea):
Agnieszka Budzińska-Bennett - śpiew, harfa, kierownictwo artystyczne
Kelly Landerkin - śpiew
Lorenza Donadini - śpiew
Hanna Järveläinen - śpiew
Baptiste Romain - fidel
Polska muzyka średniowieczna w kontekście europejskim
Program:
"Sacer nidus" – Święte Gniazdo. Bolesław I. Chrobry i św. Wojciech w muzyce średniowiecznej" oraz muzyka ze źródeł paryskich i starosądeckich (XIII/XIV w.)
jp/mm