Trudne "d". Koncert wiolonczelowy Lutosławskiego

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2016 14:00
- W Koncercie wiolonczelowym nietypowy jest już początek. To ponad czterominutowa kadencja solisty - opowiadała Gautier Capuçon, który zinterpretował arcydzieło Lutosławskiego na inauguracji festiwalu "Łańcuch".
Audio
  • Krzysztof Dziuba rozmawia z Gautierem Capuçonem (Filharmonia Dwójki)
  • Beata Stylińska rozmawia z Marcinem Krajewskim (Filharmonia Dwójki)
Gautier Capuon to jeden z najważniejszych wiolonczelistów średniego pokolenia
Gautier Capuçon to jeden z najważniejszych wiolonczelistów średniego pokoleniaFoto: PAP/DPA/ Hermann Wöstmann

- Powtarzany wielokrotnie dźwięk "d" może wydawać się bardzo łatwy dla wykonawcy. To tylko pozory. Na tym jednym dźwięku trzeba bowiem zbudować odpowiedni puls, tempo i nastrój - dodał wybitny francuski wiolonczelista. Później wiolonczela wchodzi w swego rodzaju konflikt z całą orkiestrą, który bardzo często interpretowany bywa jako metafora sporu między jednostką a społeczeństwem w państwie autorytarnym.

Gautier Capuçon zwrócił jednak uwagę na francuski trop w interpretacji arcydzieła Lutosławskiego.

***

Rozmawiał: Krzysztof Dziuba

Gość: Gautier Capuçon (wiolonczelista)

Data emisji: 1.02.2015

Godzina emisji: 19.10

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki"

Zapraszamy też do wysłuchania rozmowy Beaty Stylińskiej z Marcinem Krajewskim z Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, organizatora "Łańcucha".

mm/bch

Czytaj także

W Drozdowie Lutosławskich

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2016 12:00
- Gdy Witold się urodził, jego matka ubierała go na modłę dziewczęcą, nosił nawet kokardę we włosach. To było związane tęsknotą za zmarłą córką - mówiła Stanisława Chyl, dyrektorka Muzeum Przyrody znajdującego się w dawnym domu Lutosławskich.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Lutosławski. Zimerman lepszy nawet od Zimermana

Ostatnia aktualizacja: 14.11.2015 19:00
Za najlepsze wykonanie Koncertu na fortepian i orkiestrę Witolda Lutosławskiego Płytowy Trybunał Dwójki uznał nowszą z dwóch interpretacji Krystiana Zimermana.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Łańcuch XIII". Brahms i Bartók jako przyjaciele Lutosławskiego

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2016 10:00
- Chodziło o przedstawienie takich dzieł, które wskazywałby na krąg osób bliskich Lutosławskiemu. Nie tyle przez osobiste kontakty, ile duchowo, jak ci wielcy mistrzowie przeszłości, których utwory znajdą się w programie – mówił Marcin Krajewski o Festiwalu Witolda Lutosławskiego "Łańcuch XIII".
rozwiń zwiń