Październikowe Donaueschinger Musiktage to najstarszy i jeden z najbardziej prestiżowych światowych festiwali nowej muzyki. Pierwsza impreza odbyła się w 1921 roku z inicjatywy tamtejszego Towarzystwa Przyjaciół Muzyki oraz pod patronatem takich kompozytorskich znakomitości, jak Ferruccio Busoni, Hans Pfitzner, Arthur Nikisch i Ryszard Strauss. Już trzy lata później tematem przewodnim festiwalu stała się - budząca wtedy silny opór - muzyka dwunastotonowa Schönberga, Weberna i Hauera.
Wybitnie progresywne tendencje Donaueschinger Musiktage uległy wyhamowaniu pod wpływem wydarzeń lat 30. oraz II wojny światowej. W tym okresie festiwal nie odbywał się lub przybierał zdeformowaną przez nazistów postać. Wielki renesans imprezy rozpoczyna się po 1945 roku, kiedy w jej organizację zaczyna się angażować Radio Południowo-Niemieckie: kameralistyka zastąpiona zostaje stopniowo przez spektakularne koncerty orkiestrowe. I tak Donaueschinger Musiktage stają się głównym, obok festiwalu w Darmstadt, centrum powojennej awangardy. Ten status udało się utrzymać imprezie do dziś. Co roku pielgrzymują do Donaueschingen najwybitniejsi europejscy twórcy oraz wykonawcy.
Program:
Georg F. Haas Oktet na osiem puzonów
Wyk. Hanover Trombone Unit (Baar, 16.10.2015)
*
Johannes Kreidler TT1 (prawykonanie)
Yoav Pasovsky Pulsus alternans (prawykonanie)
Johannes Boris Borowski Sérac (prawykonanie)
Richard Ayres No. 48
Wyk. Orkiestra Symfoniczna SWR w Baden-Baden i Freiburgu, dyr. Peter Eötvös, Gregor Mayrhofer
(Donaueschingen, 16.10.2015)
***
Na audycję "Filharmonia Dwójki" zapraszamy w czwartek (5.05) w godz. 19.30-21.30. Program poprowadzi Joanna Grotkowska.
mm/jp