Birmańskie fortepiany i awangarda z Kambodży
Prześledziliśmy historię odwzajemnionej fascynacji Debussy’ego muzyką Dalekiego Wschodu. Migotliwe dźwięki gamelanu, które francuski twórca usłyszał na wystawie światowej w Paryżu, pozostawiły długotrwałe piętno na jego muzyce. Struktura i narracja wywiedzione z muzyki jawajskiej dają się usłyszeć w wielu jego kompozycjach, np. w cyklach Images czy Estampes.
Kilkadziesiąt lat po śmierci Debussy’ego to z kolei twórcy z Azji odnaleźli we francuskim kompozytorze źródło własnych fascynacji... Podkreślali to m.in. Toru Takemitsu, Ryuichi Sakamoto i Slamet Abdul Sjukur – twórcy, których muzyczne hołdy dla Debussy’ego rówmnież zabrzmiały w audycji.
Pojawiło się też kilka fonograficznych rarytasów, wśród nich – muzyka fortepianowa Debussy’ego w nagraniu indonezyjskiego pianisty Anandy Sukarlana.
Strona audycji na facebooku: www.facebook.com/NokturnDwojka
***
Tytuł audycji: Nokturn
Przygotował: Krzysztof Dziuba
Data emisji: 26.03.2018
Godzina emisji: 23.30
jp/mko/pg