W pewien słoneczny poranek pod koniec 1977 roku Eno znalazł się na lotnisku w Kolonii. Niemal pusty Terminal 1 zafascynował go swą konstrukcją - którą zaprojektował prof. Paul Schneider-Esleben, ojciec Floriana Schneidera, jednego z założycieli zespołu Kraftwerk - i sprowokował do myślenia. Jaki rodzaj muzyki zabrzmiałby w tym miejscu najlepiej? "Powinna być taka, by łatwo można było ją przerywać (z powodu zapowiedzi), by brzmiała 'ponad częstotliwością' ludzkich rozmów (nie może zakłócać komunikacji), by wtapiała się w zgiełk lotniska. I, co najważniejsze, powinna być powiązana z miejscem, w którym się znajdujemy (…). Bo przecież latamy, unosimy się w powietrzu i potajemnie flirtujemy ze śmiercią".
Eno swe pomysły przeniósł do studia - tworzył, używając analogowych magnetofonów szpulowych. Ciął, skracał, kleił, zapętlał kawałki taśmy. Za pomocą nożyczek i sklejek nagrał manifest muzyki ambient – pierwszą prawdziwą płytę gatunku: Ambient 1: Music for Airports (1978).
Urodziny Dwójki z Royal String Quartet i Marcinem Maseckim
W 1999 roku Muzyka dla portów lotniczych otrzymała drugie życie. Amerykański zespół Bang On A Can All Stars nagrał wersję rozpisaną na instrumenty – grupa wykonała ją na "Warszawskiej Jesieni" (1999) i Festiwalu "Sacrum Profanum" (2013). My zagramy, premierowo w Polsce, pełne opracowanie Evana Ziporyna (byłego członka Bang On A Can All Stars, który w pierwszej wersji zaaranżował tylko część czwartą). Eno: "Nigdy nie wyobrażałem sobie, że Music for Airports może być pewnego dnia grana na koncercie, przez żywych muzyków, jak faksymile oryginału (...). Dziwnie się czuję, gdy pomyślę, że utwór, który zarejestrowałem w ciągu dwóch i pół dnia, stał się nieśmiertelny".
W niedzielę (1.03) kompozycję Eno/Ziporyna wykonał w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego zespół znakomitych muzyków pod kierunkiem Huberta Zemlera.
A w prologu pojawił się dziadek muzyki ambient - Eryk Satie, zdekonstruowany przez Wacława Zimpla.
***
Program:
Prolog: Wacław Zimpel (elektronika, klarnet) gra Eryka Satiego
Brian Eno Music for Airports (opr. Evan Ziporyn, polska premiera), wyk: Wojciech Błażejczyk - gitara, Jacek Kita – fortepian, instrumenty elektroniczne, Mikołaj Pałosz – wiolonczela, Wojtek Traczyk - kontrabas, Hubert Zemler - instrumenty perkusyjne, kierownictwo artystyczne, Wacław Zimpel - klarnet
***
Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki
Prowadzili: Jacek Hawryluk i Bartek Chaciński
Data emisji: 1.03.2020
Godzina emisji: 22.00
pg