Program:
Antonio Nola Tristes erant Apostoli, Pietro Marchitelli Concerto grosso nr 11 a-moll, Antonio Nola Homo et Angelus, Ecce nunc Benedìcite, Stabat Mater, Sacramento Laudes, Ecce nunc Benedìcite,
wyk. Leslie Visco – sopran, Anna Zawisza – sopran, Marta Fumagalli – alt, Alessio Tosi – tenor, Giuseppe Naviglio – bas, Cappella Neapolitana, dyr. Antonio Florio
(Koncert Tristes errant Apostoli z festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie, 19.04, Centrum Kongresowe ICE)
***
Na koncert zapraszamy w sobotę (20.04) w godz. 10.00-12.30. Program poprowadzi Maciej Łukasz Gołębiowski.
***
Spośród licznych wielkich mistrzów neapolitańskich wczesnego baroku, czyli początków tak zwanej szkoły neapolitańskiej, Domenico Antonio Nola jest jedną z mniej znanych i bardziej tajemniczych postaci. Wiemy bardzo mało o jego życiu spędzonym w całości Neapolu, gdzie urodził się w 1642 roku. Jego dzieła, które wywarły także wpływ na kolejne pokolenia, są jednak świadectwem jego doskonałych umiejętności. Był uczniem Giovanniego Salvatore w konserwatorium Turchini, do którego wstąpił w wieku 10 lat w 1652 roku, a po 1670 roku pracował jako organista katedry neapolitańskiej; aż do śmierci współpracował z Oratorio dei Girolamini, gdzie kopiował muzykę skomponowaną zarówno przez siebie, jak i przez innych muzyków. W Oratorio, gdzie jego twórczość przechowywana jest do dziś, pozostawił po sobie nie mniej niż 150 manuskryptów (datowanych na lata 1669-1713). W 1987 roku muzykolog Hanns-Berthold Dietz stwierdził, że Nola był jednym z najbardziej wpływowych mistrzów działających w Neapolu w drugiej połowie XVII wieku, a każde wykonanie jego muzyki stanowi potwierdzenie opinii Dietza. Po nagraniu kilku partytur Noli Antonio Florio po raz pierwszy poświęca cały program muzyce sakralnej tego mistrza (w tym jego wybitnej kompozycji Stabat Mater).
materiały prasowe