Agata Zubel w rozmowie opowiadała o koncertowej wersji Orestei, która zabrzmiała w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w 2017 roku. Kompozytorka podkreśliła, że dzieło powstało na zamówienie Teatru Wielkiego Opery Narodowej, jednak cała produkcja była we współpracy z Teatrem Narodowym. - Pomysł był taki, żeby można było użyć zarówno muzyków i chór opery, jak i aktorów z Teatru Narodowego. Stąd tytuł dramatopera, ponieważ miał łączyć oba te gatunki.
Zobacz też: Mroczne rozważania w utworze Agaty Zubel >>>
Podstawą dla dzieła Agaty Zubel była trylogia Ajschylosa – historia tragicznej klątwy, jaka dotknęła ród Pelopidów, w kolejnych pokoleniach realizująca się w ciągu zbrodni i zemst według zasady "płaci krwią, kto zabił". Centralne wydarzenia tragedii to mord Klitajmestry na Agamemnonie i zemsta Orestesa. Kompozytorka zaznaczyła, że ta historia nie ma swojego jednoznacznego rozwiązania.
- Zbrodnia rodzi kolejną zbrodnię i ten łańcuch pożera po kolei bohaterów. Właściwie już nie wiadomo, czy to, jak się kończy mit, czyli ułaskawienie Orestesa, nie jest większą karą. On musi żyć ze świadomością, że zabił własną matkę. Nawet ostatnie słowa, które wypowiada chór, mówią "ty żyjesz, jej już nie można ukarać". Orestes zostaje z tym, czego dokonał. Nie da się też powiedzieć, że to było dobre, a to niedobre. Sytuacja nie jest czarno-biała - zaznaczyła Agata Zubel.
***
Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki
Prowadzi: Joanna Grotkowska
Gość: Agata Zubel (polska kompozytorka, śpiewaczka)
Data emisji: 14.05.2020
Data emisji: 19.30