Program części 1.
Good Night Mr. Górecki (premiera koncertowa i płytowa)
wyk: Ewa Liebchen – flet, Barbara Kinga Majewska – śpiew, Emilia Sitarz - fortepian, Hubert Zemler – fortepian
Festiwal Muzyka Wiary-Muzyka Pokoju w radiowej Dwójce >>>
Dokładnie 20 lat temu, nieżyjący już kompozytor Henryk Mikołaj Górecki napisał utwór "Dobranoc". To niezwykła, pełna głębokiego, mistycznego spokoju medytacja dedykowana pamięci Michela Vynera, szefa London Sinfonietty i przyjaciela kompozytora. Górecki kompozycję dopełnił przesłaniem, sięgając po nie do Szekspira. "Dobranoc…niechaj ci do snu nucą chóry niebian" – to słynne słowa pożegnania, które Horacy wypowiedział nad ciałem Hamleta.
Po piękną, choć nieco zapomnianą, kompozycję sięgnęło czworo wybitnych, młodych artystów: flecistka Ewy Liebchen, śpiewaczka Barbara Kinga Majewska, pianistka Emilia Sitarz i grający na instrumentach perkusyjnych Hubert Zemler. W mistrzowski sposób udało im się połączyć "Dobranoc" z dwoma innymi utworami Góreckiego, "Dla ciebie Anne Lill" i "Valentine Piece". Stworzyli wyjątkowo spójną całość wypełnioną urzekającą muzyką, głębokimi emocjami i ponadczasowymi rozważaniami o istocie istnienia.
"Goodnight Mr. Górecki" układa się w opowieść o życiu, które się kończy. To muzyka o odchodzeniu. W jej surowych dźwiękach jest życie, które powoli dogasa, z każdym krokiem i każdym oddechem. A tytułowe "Dobranoc” dotyka nas swoją kruchością, ale nie pozbawia nadziei. Kontemplacyjno-elegijny charakter całości doskonale wpisuje się w przypadającą właśnie 10. rocznicę śmierci Góreckiego i tworzy niezwykły rytuał pożegnania wybitnego kompozytora.
(materiały prom.)
***
Program części 2.
Lament Madonny/Pianto Della Madonna
wyk: Dorota Miśkiewicz – śpiew, Ensemble Labirythm, kier. art. Tomasz Pokrzywiński
28 maja 1608 roku na dworze księcia Vincenta Gonzagi, władcy Mantui, miało miejsce ważne w historii muzyki wydarzenie. Odbyła się prapremiera opery, według ówczesnej nomenklatury dramatu muzycznego, "Ariadna" Claudia Monteverdiego.
Była to druga opera w dorobku, uznawanego za ojca tego muzycznego gatunku, włoskiego mistrza. Z całej opery dotrwał do naszych czasów tylko jeden, za to kluczowy dla całej opowieści, fragment – "Lament Ariadny". To lament tytułowej bohaterki rozpaczającej po odejściu Tezeusza. Porównywany ładunkiem emocjonalnym z największymi szekspirowskimi monologami, do dziś zachwyca pięknem i siłą nowatorskich środków muzycznej ekspresji.
Trzy dekady później Monteverdi wykorzystuje swoją kompozycję do ilustracji religijnego, poetyckiego tekstu. Powstaje "Lament Madonny"/"Il Pianto Della Madonna", lament stojącej pod krzyżem Syna Marii.
Dziś po dzieło Monteverdiego sięgają wybitni artyści: czołowa polska wokalistka jazzowa Dorota Miśkiewicz, artystka o niezwykłej sile ekspresji, ogromnej wrażliwości i intrygującej barwie głosu oraz formacja Ensemble Labirythm pod wodzą autora przekładu "Lamentu Madonny" na język muzyki XXI wieku Tomasza Pokrzywińskiego – wybitnego wiolonczelisty barokowego, którego pasją jest eksplorowanie pogranicza klasyki, jazzu i świata improwizacji. Tak wyjątkowi artyści, przygotowując specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary-Muzyka Pokoju nieoczywistą interpretację dzieła włoskiego kompozytora gwarantują hipnotyczno-zjawiskowe, odbiegające od standardów muzyczne przeżycie. Ich, umocowany w obecnej dobie, język muzyczny bez wątpienia sprawi, że odmalowany współczesnymi środkami wyrazu "Lament Madonny", nie tracąc nic z szacunku dla historycznego rytu, stanie się wydarzeniem na miarę naszych czasów.
(materiały prom.)
***
Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki
Prowadzili: Jacek Hawryluk i Bartek Chaciński
Data emisji: 26.10.2020