Podczas tegorocznej odsłony festiwalu Actus Humanus usłyszeliśmy m.in. muzyków z Concerto Italiano - zespołu, który zrewolucjonizował kryteria wykonawstwa muzyki dawnej. W Dwójce o festiwalowym koncercie złożonym z uwertur niemieckich rozmawialiśmy z szefem grupy Rinaldem Alessandrinim.
34:18 Actus Humanus przerwa 4 grudzień 2021 20_50_38 v1.mp3 Rozmowa z Rinaldem Alessandrinim, szefem zespołu Concerto Italiano (Filharmonia Dwójka)
Moda na francuski styl, muzykę czy tańce była w czasach baroku niezwykle popularna w Niemczech. Paryskie trendy miały być synonimem dobrego smaku, stąd z Heksagonu przybywali rozliczni mistrzowie sztuki tanecznej, by uczyć Niemców tańca.
- Niemcy zawsze były nieco spóźnione w stosunku do tego, co aktualnie działo się właśnie we Francji. To, co we Francji było już przestarzałe, w Niemczech było absolutną nowością - tłumaczył nasz gość. - Tym niemniej tańce francuskie były traktowane jako symbol kultury – oznaka kulturalnego życia. Uwertury więc, które są przecież zbiorem tańców – suitami tańców, były bardzo, bardzo popularne - podkreślił. - Program naszego koncertu to pokazuje.
Bach i kuzyni
W programie koncertu na festiwalu Actus Humanus znalazły się kompozycje czterech Bachów: Jana Sebastiana, jego kuzynów: Johanna Bernharda i Johanna Ludwiga. Całość zamknął syn Wilhelm Friedemann. - To kuzyni, których Bach bardzo poważał, w Lipsku często korzystał z twórczości Johanna Ludwiga, co jest przecież dowodem wielkiego uznania - opowiadał Rinaldo Alessandrini.
- Niewątpliwie Jan Sebastian zdawał też sobie sprawę z historycznego znaczenia tego rodu - zaznaczył muzyk. - Jego kuzyni komponujący w stylu tej epoki byli bliżsi potrzebom i oczekiwaniom publiczności, ale niezależnie od tego są to twórcy, których sam Bach bardzo poważał.
Czytaj także:
Concerto Italiano regularnie występuje w najważniejszych centrach, a jego nagrania spotkały się z niezliczonymi wyrazami uznania ze strony krytyki muzycznej – zespół otrzymał m.in. cztery "Gramophone Awards" (1994, 1998, 2002 i 2004), dwie "Grand Prix du Disque", trzy nagrody "Deutschen Schallplattenkritik". W ostatnich latach Concerto Italiano zrealizowało trylogię oper Monteverdiego w mediolańskiej La Scali, występowało z "Nieszporami" tegoż kompozytora oraz uczestniczyło w licznych projektach z okazji 450. rocznicy urodzin mistrza z Cremony, obchodzonej w 2017 roku. Ponadto odbyło europejskie tournée z "Cain overo il primo omicidio" A. Scarlattiego i z programem polifonii rzymskiej z końca XVII wieku (wraz z RIAS Kammerchor).
***
Rozmawiała: Magdalena Łoś
Gość: Rinaldo Alessandrini (klawesynista, dyrygent)
Data emisji: 4.12.2021
Godzina emisji: 20.10
materiał wyemitowano w audycji Filharmonia Dwójki