Jurek Dybał: wykonanie fragmentów opery "Fedra" to hołd dla Krzysztofa Pendereckiego

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2023 21:00
- Z genialnych fragmentów "Fedry" udało się ułożyć logiczną całość, która ma dramaturgiczny przebieg pod kątem wykonania koncertowego. To ogromna ciekawostka dla miłośników muzyki Krzysztofa Pendereckiego, dzieło wieńczące jego twórczość - mówił w Dwójce dyrygent Jurek Dybał.
Krzysztof Penderecki i Jurek Dybał
Krzysztof Penderecki i Jurek DybałFoto: materiały prasowe

Krzysztof Penderecki - wszystkie muzyczne gatunki na najwyższym poziomie

W piątkowy wieczór (17.02) przenieśliśmy się do Filharmonii Narodowej w Warszawie, skąd transmitowaliśmy koncert symfoniczny. Chór i Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadził Jurek Dybał, z którym w przerwie rozmawiał Karol Furtak. - Twórczość Krzysztofa Pendereckiego jest dla mnie niezwykle ważna. Maestro napisał bardzo dużo muzyki, właściwie jest jedynym wielkim polskim kompozytorem, który reprezentuje wszystkie formy. Jest twórcą formatu Brahmsa i Beethovena, na najwyższym poziomie są tutaj wszystkie muzyczne gatunki: od koncertów, poprzez symfonie, operę, kameralistykę, muzykę solową, elektroniczną - mówił dyrygent.

Bez aranżowania "Fedry" na nowo

Dodał, że "Fedra" jest mu szczególnie bliska. - Brałem udział w powstaniu koncepcji zamówienia tego utworu przez Operę Wiedeńską. Profesor nosił się z tym pomysłem bardzo długo, a ówczesny jej dyrektor Dominique Meyer chciał zamówić operę u wielkiego kompozytora. Udało mi się obu panów połączyć, ale niestety zamówienie nie zostało wykonane. Profesor bił się z myślami, chóry są oparte na tekstach Eurypidesa i Seneki. W jego notatkach znalazłem również zapis "za mało tekstu na operę, chyba będzie wieloczęściowa suita". Po odejściu kompozytora Elżbieta Penderecka poprosiła mnie o zapoznanie się z powstałym materiałem. Najważniejsze dla mnie jest pokazanie tego, co mogło być, bez aranżowania opery na nowo - podkreślił Jurek Dybał.

Nowy scenariusz oparty na trzech wariantów mitu

O konsultacjach tekstu "Fedry" opowiadał również Antoni Libera, pisarz, tłumacz i przyjaciel Krzysztofa Pendereckiego. - Zaczęło się od tego, że Krzysztof dowiedział się, że tłumaczę ten dramat na nowo. Już wcześniej miał pomysł napisania opery do tego tekstu, poprosił mnie o przesłanie mojego przekładu, chciał tworzyć do tekstu nierytmicznego. Doradzałem, aby napisać nowe libretto, oparte nie tylko na tekście Racine’a, ale na Eurypidesie i Senece, którzy byli prekursorami tego tematu. Z trzech wariantów tego mitu mógł powstać nowy scenariusz - zaznaczył rozmówca Karola Furtaka.

Posłuchaj
20:17 2023_02_17 20_24_35_Dwojka_Filharmonia_Dwojki.mp3 Jurek Dybał: wykonanie fragmentów opery "Fedra" to hołd dla Krzysztofa Pendereckiego (Filharmonia Dwójki)

 

Program:

Krzysztof Penderecki Fragmenty szkiców do opery Fedra; Suita z opery Ubu Rex (oprac. Jurek Dybał); César Franck Psyché, poemat symfoniczny na orkiestrę i chór

wyk. Marta Czarkowska - sopran, Anna Krawczuk - alt, Tomasz Warmijak - tenor, Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej, dyr. Jurek Dybał

Filharmonia Dwójki - transmisja koncertu z Filharmonii Narodowej, 17.02.2023

***

Fedra Krzysztofa Pendereckiego ma już swoją legendę. Kompozytor rozpoczął pracę nad utworem do tekstu Jeana-Baptiste’a Racine’a, jednak dzieła nie ukończył. Wiedeńska Staatsoper przekładała premierę dwukrotnie – z 2015 roku na sezon 2018/2019, ostatecznie jednak rozwiązując umowę na życzenie kompozytora. Utwór pierwotnie powstawał z myślą o Ewie Podleś jako odtwórczyni głównej roli. Zebrane przez Jurka Dybała fragmenty nieukończonej opery, przeznaczone na chór i orkiestrę, nie były nigdy wcześniej wykonywane.

Psyché Césara Francka to poemat symfoniczny, który powraca do fascynacji kulturą starożytną. Zainspirowany mitem o Erosie i Psyche (w wersji z "Metamorfoz" Apulejusza z Madaury), kompozytor przedstawił zmagania młodej dziewczyny z nienawistną Afrodytą, wykorzystując pełną paletę późnoromantycznych środków wyrazowych. Doskonała instrumentacja podkreśla nie tylko treści programu utworu, ale także wewnętrzne przeżycia, targające główną bohaterką – wszak psyche (ψυχή) w języku greckim oznacza duszę.

(Jan Lech/filharmonia.pl)

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki

Rozmawiał: Karol Furtak

Goście: Jurek Dybał (dyrygent), Antoni Libera (pisarz i tłumacz)

Data emisji: 17.02.2023

Godzina emisji: 20.25

uk/mo/gs

Czytaj także

Bruce Liu: ćwicząc Rameau, mogłem odpocząć nieco od Chopina

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2022 18:00
- Rameau był moim "pandemicznym odkryciem". Pracowałem nad jego utworami podczas przygotowań do konkursu, który przesunięty został przecież o rok. Dobrze mi to zrobiło, mogłem odpocząć nieco od Chopina - mówił Bruce Liu podczas briefingu przed występem na festiwalu "Chopin i Jego Europa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jan Lisiecki: w mieście takim jak Warszawa zawsze można odkryć coś nowego

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2022 13:36
- Zawsze cieszę się, gdy tu przyjeżdżam. Kocham Krakowskie Przedmieście, kocham spacery po Starówce, ale nie tylko. W takim dużym i ciekawym mieście jak Warszawa zawsze można znaleźć coś innego, zawsze jest jakiś kąt, którego się nie zna, czy ulica, którą można poznać - mówił w Dwójce pianista Jan Lisiecki, który był solistą piątkowego (18.11) koncertu inaugurującego IV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej "Eufonie".
rozwiń zwiń