Prix Italia 2017. "Wielki kamień" do słuchania

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2017 16:21
W "Nokturnie" prezentowaliśmy zwycięski utwór Prix Italia w radiowej kategorii Muzyka - czyli zgłoszoną przez serbskie Radio Belgrad kompozycję Ivany Stefanović "Veliki kamen".
Ivana Stefanović podczas ceremonii finałowej Prix Italia 2017
Ivana Stefanović podczas ceremonii finałowej Prix Italia 2017Foto: Olga Buckley

Dzieło zostało stworzone do fragmentów tekstu ludowej ballady "Hasanaginica" z XVII wieku w opracowaniu serbskiego poety i dramaturga Ljubomira Simovića.

Pierwiastek męski i kobiecy w ich symbolicznej konfrontacji spotykają się tu w archaicznym czasie. Dźwięk określa ich dwa osobne światy. Pierwszy to świat siły, armii, żołnierskiego drylu, komend, obozów, pól bitewnych i óżek nasiąkniętych krwią". Drugi to świat uległości, strachu i rozpaczy. Głęboka bałkańska ciemność. (…)

Dwie postaci – on i ona.

Jej imię to Samotność.

Jego imię to Samotność.

Dwie samotności, dwie cisze. (…)

Odgłosy kroków są tu istotnym motywem materiału muzycznego. Sugerują ruch, ale nie prowadzą do nikąd, podobnie jak inne obsesyjnie rytmiczne odgłosy toczących się kół, wybuchów, kopiącej ziemię łopaty. Nie ma tu ruchu. Samotność jest pasywna.

Ivana Stefanović

"Veliki kamenwykorzystuje wybrane wersy tekstu poematu "Hasanaginica" oddające istotę dramatu: potępienia, beznadziei, tragicznego poczucia winy, okrucieństwa, wstydu, samotności, śmierci.

Tekst wykorzystany przez Ivanę Stefanović w kompozycji "Veliki kamen"

Materiał kompozycji to elektroniczne ambient noise, akustyczne field recordings, przetworzone elektronicznie nagrania głosów obojga aktorów. Symboliczne znaczenie mają tu trudne do zidentyfikowania odgłosy toczących się drewnianych kół z syryjskiego miasta Hama, nagrane przez kompozytorkę na długo przed wybuchem konfliktu.

W audycji wysłuchaliśmy także dramopery Agaty Zubel "Oresteja", która na Prix Italia zdobyła duże uznanie jury.

***

Tytuł audycji: Nokturn 

Prowadzi: Joanna Grotkowska

Data emisji: 9.10.2017

Godzina emisji: 23.05

mc/kd

Czytaj także

Rumuński spektralizm na Sacrum Profanum

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2017 12:21
W audycji "Nokturn" Ewa Szczecińska przyjrzała się jednemu z wątków tegorocznej odsłony krakowskiego festiwalu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Perełki w programach trzech jesiennych festiwali

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2017 18:00
Trwa Sacrum Profanum i Skrzyżowanie Kultur za chwilę ruszy Unsound. W audycji staraliśmy się jakoś pogodzić te trzy różne imprezy, które jednak mają pewne wątki wspólne.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Balijskie reperkusje i powrót "Akiry"

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2017 23:00
W "Nokturnie" przedstawiliśmy balijskie inspiracje w twórczości japońskiego zespołu Geinoh Yamashirogumi.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kosmiczne wizje przyszłości w wersji na syntezatory

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2017 18:00
W "Nokturnie" słuchaliśmy obszernych fragmentów niezwykłej kompilacji "Space, Energy & Light" opublikowanej w wakacje przez Soul Jazz Records.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Polska myśl elektroniczna

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2017 12:00
Audycję "Nokturn" wypełniły polskie nagrania elektroniczne z wydanych ostatnio albumów - od duetu Mirt & Ter, przez Radosława Kurzeję, aż po Mike'a Majkowskiego.
rozwiń zwiń