Każdy kto mieszkał w Tokio pod koniec lat 70. i szukał płyt z muzyką Johna Cage’a, Karlheinza Stockhausena lub Briana Eno prędzej czy później trafiał do sklepu Art Vivant na dwunastym piętrze galerii handlowej Seibu. To właśnie tam można było zakupić pierwsze japońskie egzemplarze przełomowego albumu "Ambient 1: Music for Airports". Sklep prowadził Satoshi Ashikawa – artysta i socjolog, który stał się kluczową postacią w kształtowaniu japońskiej sceny muzyki ambient (określanej w tym kraju mianem Kankyo Ongaku). Zafascynowany koncepcją pejzażu dźwiękowego R. Murray’a Schafera, muzyką Briana Eno i odkrywanego wówczas na nowo w Japonii Erika Satiego, a także dźwiękami shamisenu stworzył własną definicję sound designu. Muzyka, którą pisał miała być integralną częścią otoczenia i unosić się wokół słuchacza "niczym dym".
Swoje idee Ashikawa wcielał w życie we własnej firmie Sound Process, która "projektowała" muzykę do wnętrz i powołała do życia ważną serię płyt "Wave Notation". Jego jedyny wydany pod własnym nazwiskiem album (opublikowana tuż przed przedwczesną śmiercią) pt. "Wave Notation 2: Still Way" stał się biblią japońskiego ambientu. Od lat nieuchwytny, powraca teraz na rynek dzięki reedycji niezależnej oficyny We Release Whatever The Fuck We Want Records. Wznowienie otaczanej kultem płyty jest doskonałym pretekstem do przypomnienia tej ważnej postaci oraz ukazania współczesnych spadkobierców Ashikawy. Na jego dokonania powołują się dziś m.in. irlandzki minimalista Gareth Quinn Redmond oraz Albert Karch, który już niebawem wyda pierwszy album w serii mającej nosić tytuł "Celestially Light".
Lista utworów, których wysłuchaliśmy w audycji:
- Satoshi Ashikawa – Prelude [LP „Still Way (Wave Notation 2)”, WRWTFWW Records 2019; oryginalnie na Sound Process 1982]
- Satoshi Ashikawa – Landscape Of Wheels (fragment) [LP „Still Way (Wave Notation 2)”, WRWTFWW Records 2019; oryginalnie na Sound Process 1982]
- Satoshi Ashikawa – Still Park – Ensemble [LP „Still Way (Wave Notation 2)”, WRWTFWW Records 2019; oryginalnie na Sound Process 1982]
- Gareth Quinn Redmond – Laistigh den Ghleo [CD „ Laistigh den Ghleo”, WRWTFWW Records 2019]
- Gareth Quinn Redmond – An Gairdín Uirbeach [CD „ Laistigh den Ghleo”, WRWTFWW Records 2019]
- Satoshi Ashikawa – Still Sky [LP „Still Way (Wave Notation 2)”, WRWTFWW Records 2019; oryginalnie na Sound Process 1982]
- Albert Karch, Ichiko Aoba – utwór bez tytułu [„Celestially Light I: 鳥語 (Torigo)”, premiera 8 listopada]
- Inoyama Land – Hair Air [„Commissions 1977-2000”, Empire of Signs, premiera 20 września]
- Masahiro Sugaya – Future Green [„Horizon, Volume 1”, Empire of Signs, premiera 11 października]
- Hiroshi Yoshimura – Clouds [LP „Music For Nine Postcards (Wave Notation 1), Empire of Signs 2017; oryginalnie na Sound Process 1982]
- Haruomi Hosono – Original BGM [LP „Kankyō Ongaku: Japanese Ambient, Environmental & New Age Music 1980-1990”, Light In The Attic Records 2019]
- Yutaka Hirose – One Day in Summer [CD „Nova + 4”, WRWTFWW Records 2019]
***
Tytuł audycji: Letnia noc
Prowadził: Krzysztof Dziuba
Data emisji: 27.08.2019
Godzina emisji: 23.00
Strona audycji na facebooku: www.facebook.com/NokturnDwojka