Elisabeth Harnik i koncert z gotowaniem wg Gertrudy Stein

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2020 16:38
- Wpadliśmy na pomysł gotowania na żywo podczas koncertu. Widzowie byli zachwyceni - opowiadała austriacka pianistka i kompozytorka o jednym ze swoich muzycznych przedsięwzięć.
Audio
  • Rozmowa z Elisabeth Harnik, austriacką pianistką i kompozytorką (Nokturn/Dwójka)
zdj. il.
zdj. il. Foto: shutterstock.com/Cindy Hughes

- Napisałam utwór na głos solo. Był przeznaczony dla znajomej aktorki z Wiednia, Giny Mattiello. Opierał się na tekście Gertrudy Stein, zresztą w wielu moich kompozycjach są odniesienia do jej pisania, które bardzo lubię. W szczególności bardzo eksperymentalne "Tender Buttons". Pomyśleliśmy o wykonaniu tych utworów razem z Allison Blunt i wykorzystaniu innych tekstów Stein. Jak pewnie wiecie, jej partnerka napisała książkę kucharską, którą zamówiłam. W końcu wpadliśmy na pomył gotowania na żywo podczas koncertu. Mieliśmy więc: naszą improwizację, teksty Gertrudy Stein, kompozycję, które napisałem dla Giny oraz live cooking od początku do końca koncertu - wspominała artystka.

Jak podkreślała, podczas tego szczególnego koncertu "kucharka używała oczywiście przepisów ze wspomniane książki kucharskiej", w menu była ryba i zupa, a publiczność uczestniczyła w degustacji. - Było wesoło. Niektórzy mówili, że nie wiedzieli, na co patrzeć: niektórzy obserwowali kucharkę, niektórzy śledzili teksty. Wystąpiliśmy z tym projektem w Austrii, ale też w Wielkiej Brytanii. I w obu przypadkach graliśmy dla publiczności nie zaznajomionej z muzyką współczesną czy eksperymentalną. I naprawdę bardzo im się podobało.

Gebhard Ullmann: Berlin Zachodni był mikrokosmosem nowych idei >>>

Elisabeth Harnik studiowała w Grazu fortepian i kompozycję, aby w pewnym momencie odkryć dla siebie świat muzyki improwizowanej. Nie porzuciła jednak komponowania, a przede wszystkim zachowała rodzaj swoistego szacunku dla dźwięku i strukturalnego myślenia wyniesionego z muzyki współczesnej. Z drugiej strony, improwizując, nie przejęła nawyków myślowych i wykonawczych charakterystycznych na przykład dla muzyków jazzowych. Wybitnie oryginalna twórczość austriackiej pianistki stanowi stop najważniejszych zdarzeń muzyki XX wieku, w którym rozpływają się granice między zupełnie różnymi inspiracjami i metodami pracy z dźwiękiem.

***

Tytuł audycji: Nokturn (cykl: Rozmowy improwizowane)

Przygotowali: Tomasz Gregorczyk i Janusz Jabłoński

Data emisji: 23.01.2020

Godzina emisji: 23.00

jp/pg

Czytaj także

Gebhard Ullmann: Berlin Zachodni był mikrokosmosem nowych idei

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2019 12:32
- Kiedy w 1983 roku przeprowadziłem się tam z Hamburga, zastałem na miejscu wszystkich młodych muzyków, którzy, podobnie jak ja, zjechali tam z zachodnich Niemiec, a także ludzi z innych krajów. Wszyscy zaczęli grać razem - sytuacja była podobna do tej po upadku muru berlińskiego, chociaż na mniejszą skalę - mówił w Dwójce salsofonista.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Mag dźwięków i malarz gitary. Spotkanie z Davidem Tornem

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2019 09:00
Przez piętnaście lat pracował dla Davida Bowiego, pisał piosenki dla Madonny i nagrywał ścieżki dźwiękowe dla Hollywoodu, a jednocześnie jest jednym z najoryginalniejszych gitarzystów w historii muzyki eksperymentalnej. David Torn był bohaterem "Rozmów improwizowanych".
rozwiń zwiń