Gdy harfa staje się narzędziem opowieści. Anna Sikorzak-Olek w Dwójce

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2025 16:06
W jej dłoniach harfa staje się narzędziem opowieści o pamięci, delikatności i o sile, z jaką muzyka potrafi dotknąć najgłębszych emocji. Anna Sikorzak-Olek, jedna z najwybitniejszych polskich harfistek. Od blisko czterech dekad buduje most między tradycją i nowoczesnością, między światem klasyki a muzyką współczesną. W najbliższą niedzielę gościć będzie w audycji Cafe "Muza". 
Anna Sikorzak-Olek  prowadzi aktywną działalność koncertową jako solistka i kameralistka, a przez wiele lat grała również w orkiestrach symfonicznych.
Anna Sikorzak-Olek prowadzi aktywną działalność koncertową jako solistka i kameralistka, a przez wiele lat grała również w orkiestrach symfonicznych.Foto: Ze zbiorów prywwatnych Anny Sikorzak-Olek

Profesor Anna Sikorzak-Olek ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w klasie prof. Urszuli Mazurek. Już w czasie studiów odbywała kursy mistrzowskie we Francji, Niemczech i we Włoszech, gdzie zetknęła się z nowymi technikami gry i myśleniem o harfie jako instrumencie ekspresji.

Jej talent szybko zauważono. Jako solistka i kameralistka współpracowała z najważniejszymi polskimi orkiestrami: od Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach, po Polską Orkiestrę Radiową i Sinfonia Varsovia. Występowała na estradach w całej Europie, w Azji i Ameryce Północnej, nagrywając liczne płyty i rejestracje radiowe, które do dziś uchodzą za punkt odniesienia dla kolejnych pokoleń harfistów.

Harfa - instrument buntu i odwagi 

Anna Sikorzak-Olek często podkreśla, że harfa, choć kojarzona z estetyką i łagodnością, potrafi być też instrumentem odwagi i buntu. Jej muzyka nie jest ozdobnikiem, lecz przestrzenią, w której artystka szuka dialogu z widzem i ze światem.

W projektach koncertowych łączy brzmienie harfy z elektroniką, poezją, improwizacją i ruchem scenicznym, tworząc pełne emocji, współczesne opowieści. Należy do grona artystek, które odważnie poszerzają repertuar instrumentu. Jako pierwsza wykonywała w Polsce utwory m.in. Piotra Mossa, Marty Ptaszyńskiej, Bogusława Schaeffera, Marcela Popławskiego i Witolda Lutosławskiego.

Pedagog i popularyzatorka

Od lat Sikorzak-Olek łączy karierę koncertową z działalnością pedagogiczną. Wykłada na Akademii Muzycznej w Gdańsku, prowadzi klasy mistrzowskie i warsztaty, a także angażuje się w projekty edukacyjne dla dzieci i młodzieży.

W 2009 roku powołała do życia Stowarzyszenie "Harfa dzieciom" i zespół "Wiktorska Harp Open", który skupia najmłodsze harfistki i harfistów z całej Polski. Jej ideą jest nie tylko nauczanie techniki gry, lecz także uczenie wrażliwości, słuchania, ciszy i współbrzmienia.

W 2023 roku wydała publikację "Studia orkiestrowe dla harfy w utworach polskich kompozytorów" -kompendium dla młodych muzyków. To praktyczny przewodnik po repertuarze i technice, a jednocześnie dokumentacja obecności harfy w polskiej muzyce symfonicznej XX i XXI wieku.

***

Tytuł audycji: Cafe "Muza" 

Prowadzenie: Karol Furtak

Gość: Wojciech Rodek (dyrygent, pedagog, muzyk i filolog, dyrektor Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus)

Data emisji: 26.10.2025

Godz. emisji: 10.00

Zobacz więcej na temat: Dwójka Karol Furtak harfa
Czytaj także

Benjamin Britten: pacyfistyczny manifest kompozytora

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2025 09:44
Our hunting fathers - właśnie ten cykl pieśni na głos i orkiestrę Benjamin Britten nazwał swoim "prawdziwym opus pierwszym". Jednocześnie jest to kompozycja, która bardzo wprost wyraża pacyfizm kompozytora.
rozwiń zwiń