Playlista:
- Władysław Żeleński – "Barcarola" na 2 flety i pianoforte (opr. A i Ł. Długosz)
- "Toccata" z Warszawskiej Tabulatury Organowej (na kopii południowoniemieckiego klawesynu)
- Franciszek Doppler – "Nokturn" op.19 na 2 flety i pianoforte (opr. A i Ł. Długosz)
- Józef Elsner – "III Sonata F-dur" na pianoforte (Larghetto)
- Józef Elsner – "III Sonata F-dur" na pianoforte (Rondo – Allegretto)
- Kazimierz Serocki – "Arrangements" na 2 flety (opr. A i Ł. Długosz)
- Fryderyk Chopin – Mazurek D-dur op. 33 nr 2 na 2 flety i pianoforte (opr. A i Ł. Długosz)
Długoszowie i Toporowski prosto z Fortepianarium
- Mottem przewodnim naszych koncertów jest promocja muzyki polskich kompozytorów wszystkich epok. Współpracujemy z wybitnymi współczesnymi twórcami, którzy dedykują nam swoje utwory. Z okazji Roku Żeleńskiego dokonaliśmy aranżacji na dwa flety i pianoforte przepięknej barkaroli. Do każdego utworu staramy się dobierać różne instrumentarium, aby jak najwierniej oddać indywidualny charakter utworów z różnych okresów historycznych - opowiadał współgospodarz "Domówki z Dwójką" nagranej w zabrzańskim "domu instrumentów", czyli Fortepianarium.
Zobacz wszystkie koncerty z cyku "Domówka z Dwójką" >>>
Agata Kielar-Długosz to absolwentka studiów solistycznych w Hochschule für Musik und Theater w Monachium i studiów podyplomowych na Uniwersytecie Yale oraz w Hochschule für Musik w Weimarze. Jako solistka i kameralistka czynnie koncertuje w kraju i poza granicami. Była pierwszą flecistką Bayerisches Symphonieorchester München.
Współpracowała również z Münchener Kammerorchester i Bach Collegium München, występowała pod batutą światowej sławy dyrygentów. Była wieloletnią stypendystką fundacji Yehudi Menuhina Live Music Now. Do tej pory nagrała 16 albumów płytowych. Jest to głównie twórczość współczesna, ale także muzyka kompozytorów XIX wieku. Artystka jest propagatorką również muzyki najnowszej. Wielokrotnie prawykonywała koncerty jej dedykowane przez polskich i zagranicznych kompozytorów (m.in. Paweł Mykietyn, Toshio Hosokawa, Mendi Mengjiqi, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Piotr Moss, Janusz Bielecki), które transmitowane były przez czołowe rozgłośnie radiowe. Dokonała szeregu nagrań archiwalnych, radiowych oraz telewizyjnych. Wystąpiła w roli solistki ze wszystkimi orkiestrami w Polsce. Jest laureatką międzynarodowych konkursów fletowych, otrzymała wiele nagród i stypendiów. Prowadzi liczne kursy mistrzowskie. W 2019 roku uzyskała stopień naukowy doktora habilitowanego sztuk muzycznych w zakresie dyscypliny artystycznej instrumentalistyka.
Zobacz także:
Uznanym flecistą jest również Łukasz Długosz – absolwent studiów solistycznych w Hochschule für Musik und Theater w Monachium oraz studiów mistrzowskich w Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu i na Uniwersytecie Yale. Jest zwycięzcą kilkunastu konkursów międzynarodowych. Koncertuje jako solista i kameralista w kraju, Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji. Grał pod batutą tak cenionych dyrygentów jak Zubin Mehta, James Levine, Mariss Jansons, Jerzy Maksymiuk czy Agnieszka Duczmal. Był wielokrotnie zapraszany do wykonania koncertu fletowego Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora.
W 2010 roku wraz z London Symphony Orchestra nagrał płytę z koncertem fletowym Michaela Colina. Artysta dokonał wielu nagrań archiwalnych, radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. Na swoim koncie ma 46 albumów płytowych zawierających głownie muzykę polską. Otrzymał m.in. International Classical Music Award (ICMA), Pizzicato Supersonic Award. Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków przyznał mu statuetkę Orfeusz 2016 za wybitne osiągnięcia artystyczne w dziedzinie wykonawstwa muzyki fletowej, w tym dzieł kompozytorów polskich. Za wybitną działalność kulturalną i promocję kultury polskiej Łukasz Długosz został odznaczony medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2020 roku otrzymał od Prezydenta RP tytuł profesora sztuki.
Zobacz też: Mateusz Kowalski i gitarowe interpretacje klasyków [WIDEO]
Z kolei Marek Toporowski harmonijnie łączy w swojej działalności różne, często pozornie odległe obszary muzyki. Jest cenionym solistą – klawesynistą i organistą, kameralistą i dyrygentem. Koncertuje również na klawikordzie i historycznych fortepianach. Studia ukończył na Akademii Muzycznej w Warszawie, następnie doskonalił swe umiejętności w Strasburgu, Saarbrücken i Amsterdamie, pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Nagrody Konserwatorium w Strasburgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz Dyplom Koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy). Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985).
W roku 1991 utworzył specjalizujący się w historycznym wykonawstwie zespół Concerto Polacco. Zainicjował w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej, wykonywanej zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą. Wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod jego batutą (opera „Agatka” J.D. Hollanda, oratorium „Christiani poenitentes ad sepulchrum Domini” J.T. Żebrowskiego, utwory Wronowicza, Cichoszewskiego i innych). Pięciokrotnie uhonorowany Fryderykiem.
***
Koncert transmitowaliśmy 1 maja na antenie PR2, stronie dwojka.polskieradio.pl oraz na Facebooku Dwójki i kanale YouTube Polskiego Radia.