Kilkukrotnie, szczególnie na płycie Byzantine Monkey, Hébert wracał muzycznie do swoich korzeni i chętnie o nich opowiada – nie tylko o samych tradycjach cajun, ale też o kulturze muzycznej Nowego Orleanu w całej jego okazałości:
„Słyszysz, jak zbliża się parada i najpierw nadchodzą tańczące do tej muzyki mażoretki z buławami i flagami... To mocny groove... Kiedy orkiestra jest już blisko, muzyka uderza w ciebie – i to jest doświadczenie fizyczne, nie tylko słuchowe. Nie jestem w stanie powiedzieć, na ilu paradach byłem, od szkoły średniej starałem się być na nich co roku i słuchać tej muzyki. W jakimś sensie moje przywiązanie do pulsu i groove'u musi wiązać się właśnie z tym”.
John Hébert opowiadał też o narkotycznej euforii, jaką wyzwala granie muzyki improwizowanej, o inspirowanej wokalistyką Carmen McRae płycie Rambling Confessions z Jen Shyu, nagranym m.in. przy użyciu klawinetu albumie Spiritual Lover z Geraldem Cleaverem i Benoitem Delbecqiem. A że Johnem Hébertem rozmawialiśmy tuż po niesławnym szturmie zwolenników Donalda Trumpa na Kapitol 6 stycznia 2021 roku, muzyk dał upust świeżym jeszcze emocjom.
W drugiej części programu słuchaliśmy nowości wydawniczych, m.in.: albumu grupy Casting Lots (Gosia Zagajewska, Ray Dickaty, John Cornell, Piotr Dąbrowski) wydanego przez oficynę Bocian, Pantopticum zespołu Rdza, Improvised Pop Songs Tomasza Licaka z Markiem Kądziela, fragmentu płyty Spada liść, niby nic (Tribute to Toshi Tsuchitori) kwartetu Piotr Dąbrowski/Jacek Buhl/Radosław Dziubek, Archiego Sheppa z Damu the Fudgemunk oraz duetu Ikue Mori/Tim Daisy.
115:41 2021_01_13 23_00_00_51_PR2_Nocna_strefa.mp3 John Hébert - groove z Luizjany (Nocna strefa/Dwójka)
***
Tytuł audycji: Nocna strefa
Prowadzili: Janusz Jabłoński i Tomasz Gregorczyk
Data emisji: 13.01.2021
Godzina emisji: 23.00