Kultura ponad wszelkimi podziałami
Inspiracją do powstania Festiwalu Muzyka Wiary - Muzyka Pokoju był Światowy Dzień Modlitwy o Pokój w Asyżu, zorganizowany w 1986 roku przez Jana Pawła II. Realizowany przez Centrum Myśli Jana Pawła II Festiwal wspiera budowanie kultury, w której porozumienie istnieje ponad podziałami ideologicznymi, wyznaniowymi czy politycznymi. Artyści zaproszeni do współtworzenia jego szóstej edycji zmierzyli się z wyzwaniem opowiedzenia o pokoju w dobie niepokoju.
Przygotowując kolejne edycje, Miron Zajfert brał pod uwagę wrażliwość artystów, ich kunszt i dorobek, ale bardzo zależało mu także na wspieraniu młodych artystów, dlatego nie obawiał się zapraszać ich na festiwal i stawiać im wyzwania artystyczne.
Temat, wykonawcy, kształt koncertu
W procesie jego pracy często najpierw pojawiał się temat, później dochodzili wykonawcy, na końcu powstawał kształt koncertu. Tak jak w zeszłorocznym projekcie "Modlitwy wirujące", którego podstawą była winylowa płyta z połowy XX wieku z tradycyjnymi melodiami derwiszy. Na zamówienie Mirona Zajferta została znaleziona w antykwariacie w Stambule półtora roku przed koncertem. Miał płytę i słyszał już pierwsze frazy, potrzebni mu byli jeszcze muzycy. W tym przypadku znalazł formację Magneto z Hubertem Zemlerem na czele, wspaniałego perkusistę Adeba Chamouna i wokalistę Maroufa Majidi.
Nieoczywista muzyka naszych czasów
- Ten festiwal jest poszukiwaniem uniwersalnych kodów, które tworzą komunikat, wysyłany przez człowieka w kierunku Istoty Najwyższej. I nieważne, jakiej religii ta kwestia dotyczy, bo to sygnał, który możemy ująć w kilku wyrazach: chcemy cię nazwać, chcemy, abyś nas usłyszał i wysłuchał. Nasz festiwal od początku próbuje opowiedzieć ten komunikat dźwiękami i nieoczywistą muzyką naszych czasów - mówił niegdyś w Dwójce Miron Zajfert, dyrektor Festiwalu Muzyka Wiary - Muzyka Pokoju.
Inspiracja do dalszych poszukiwań
- Nasz festiwal jest próbą wykreowania pewnych wydarzeń, które operując językiem XXI wieku, absolutnie nowatorskim, opisują, wyznaczają wielokulturowe i wielowyznaniowe wątki sacrum w muzyce. Bardzo często sięgamy do twórczości dawnych mistrzów, którzy ewidentnie wpisywali się w wątki muzyki sakralnej, ale opowiadamy je na nowo. Chcemy, by dzięki temu były bardziej zrozumiałe dla naszych odbiorców, może zainspirowały ich do dalszych poszukiwań - podkreślał Miron Zajfert.
Centrum Myśli Jana Pawła II/polskieradio.pl/mo