Muzyczne oblicza Expo w Osace

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2025 01:00
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli Expo ’70 w Osace stała się ogromna Wieża Słońca autorstwa Tarō Okamoto. To właśnie podczas pierwszego azjatyckiego Expo można było zobaczyć prawdziwą skałę przywiezioną z Księżyca przez misję Apollo. Po raz pierwszy pokazano światu technologię IMAX, kolej magnetyczną i telefony komórkowe.
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli Expo 70 w Osace stała się ogromna Wieża Słońca autorstwa Tar Okamoto
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli Expo ’70 w Osace stała się ogromna Wieża Słońca autorstwa Tarō OkamotoFoto: .

13 kwietnia rozpoczęło się tegoroczne Expo, którego gospodarzem ponownie jest Osaka i z tej okazji w "Nocnej strefie" zaprosiliśmy na wyjątkową podróż muzyczną po wystawie, a także po dwóch poprzednich, które miały miejsce w tym japońskim mieście (Expo '70 oraz Międzynarodowa Wystawa Ogrodów i Zieleni Expo '90).

>>> [PODCAST] Posłuchaj całej audycji o muzycznych obliczach Expo w Osace

Posłuchamy nagrań kompozycji rozbrzmiewających w różnych pawilonach. Na przykład utworu Jojiego Yuasy pt. "Muzyka do projekcji kosmicznej", stworzonego na potrzeby pawilonu tekstylnego w 1970 roku. Sprawdzimy też jakimi dźwiękami wybrzmiewał pawilon indyjski i jakie gwiazdy muzyki wystąpiły na Expo 55 lat temu.

Osobnym rozdziałem było Expo '90, czyli zorganizowana w Osace Międzynarodowa Wystawa Ogrodów i Zieleni, podczas której publiczność mogła podziwiać monumentalne, multimedialne show z muzyką takich twórców jak Ryuichi Sakamoto, Inoyama Land i zespół Geinoh Yamashirogumi.

Posłuchaliśmy też dźwięków, które rozbrzmiewają w polskim pawilonie wybudowanym na tegoroczne Expo w Osace. Można tam podziwiać instalację dźwiękową Michała Zygmunta, opartą na nagraniach natury i ambientowych kompozycjach przestrzennych. Projekt ukazuje związki muzyki Fryderyka Chopina z pejzażem dźwiękowym polskiej wsi – łąkami, polami, wodą i głosami ptaków, tworząc immersyjny, wielokanałowy świat przyrody.

Drugą instalacją jest "Aura" – unikalny, cyfrowo sterowany instrument zbudowany z naturalnych materiałów (m.in. fragmentów wierzby z okolic Żelazowej Woli). Stworzona przez Olgę Milczyńską, Wiesława Bartkowskiego i Jerzego Rogiewicza "Aura" pozwoli odwiedzającym współtworzyć muzyczną opowieść inspirowaną utworami Chopina i dźwiękami natury.

Okładki płyt, których słuchaliśmy w audycji Okładki płyt, których słuchaliśmy w audycji

Playlista w audycji:

1.Pepe Merto, Expo ’70 All Stars – Sakura Sakura [„Soul Of Old Japan - Welcome To Expo '70”, Nippon Columbia 1972]

2.Kobukuro – Kono Hoshi no Tsuzuki wo [„Kono Hoshi no Tsuzuki wo”, Warner 2022]

3.Joji Yuasa – Music For 'Pattern-Slide Mon'yoh’ [„Obscure Tape Music Of Japan vol.14. Background Sound In Textile Pavillion Of Expo '70”, Edition Omega Point 2011]

4. Karlheinz Stockhausen – Expo: Abschnitt / Section 9-10 [„Expo Für 3 (Integrale Version In Zwei Fassungen)”, Stockhausen Verlag 2014]

5.n Michał Zygmunt – I Floor (muzyka w Pawilonie Polskim Expo 2025 Osaka, Kansai)

6. Sergio Mendes & Brasil '66 – Fool On The Hill [„Live At Expo '70”, A&M Records 1970]

7.Ryuichi Sakamoto – The Wonder World Of Illumination [„The Fantasy Of Light & Life”, Kab Inc. 1990]

8.Inoyama Land – Greenery Exposition 1990 [„Revisited”, Collecting Net 2023]

9. Geinoh Yamashirogumi – Catastrophe [„Ecophony Gaia”, Invitation 1990]

10. Geinoh Yamashirogumi – Gaia [„Ecophony Gaia”, Invitation 1990]

11. Joji Yuasa – Music For Space Projection - For Expo '70 Fiber Pavilion (1969) [„Piano Works & Tape Music”, Denon 2009]

12.Quruli – Osaka Expo [„Osaka Expo”, Victor Entertainment 2020] 

***

Tytuł audycji: Nocna strefa

Prowadzenie: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 28.04.2025

Godz. emisji: 23.00