Było też o inspiracjach płynących z muzyki ukraińskiej (nie tylko ludowej), różnicach w kulturze życia i studiowania muzyki w Polsce i we Włoszech, pandemicznych nagraniach solowych i wpływie przeżyć ostatniego roku na jej własną muzykę.
- Zawsze byłam dumna, że jestem z Ukrainy – mówiła artystka. – Nie chodzi o to, żeby kochać wszystko, co się w twoim kraju dzieje, ale żeby kochać tę ziemię, na której wyrosłaś. Bo jest bardzo dużo powodów, żeby dziękować ziemi – za to, że cię urodziła, że dała ci to, co masz. To nie ma nic wspólnego z tym, co się dzieje we władzach czy w społeczeństwie – czasem możesz nawet tego nienawidzić. Ale ziemię kochasz - podkreślała.
Oprócz obszernej prezentacji muzyki Kateryny Ziabliuk w audycji pojawiły się również fragmenty płyty "Odesa: A Musical Walk Through a Legendary City" pianisty Vadima Neselovskyi'ego.
Dział nowości – zwykle zdominowany przez płyty polskie – minął pod znakiem Ameryki. Nie zawsze wprawdzie zgadzała się kategoria "obywatelstwo" w paszporcie artysty, ale bez wyjątku słuchaliśmy wariacji na temat powstałych w Ameryce stylów. W programie pojawiły się m.in.: eksperymentalna americana mieszkającej w Oregonie gitarzystki Marisy Anderson na płycie "Still, Here", jazz-dronecore-funk-metal gwiazdorskiego zespołu Colina Stetsona, Elliotta Sharpa, Billy'ego Martina i Paytona MacDonalda z albumu "Void Patrol", psychodeliczny folk-blues włoskiego gitarzysty Davide'a Cedolina – "Contemplations and other Instrumentals from the Valley" i wspaniały powrót perkusisty Tyshawna Soreya do konwencji swingującego tria i repertuaru złożonego z kanonicznych standardów jazzowych.
116:11 2022_10_26 23_00_13_PR2_Nocna_strefa.mp3 Kateryna Ziabliuk o "Pieśni lasu", wibracji miast i miłości do ziemi (Nocna strefa/Dwójka)
***
Tytuł audycji: "Rozmowy improwizowane" w paśmie "Nocna strefa"
Prowadzili: Janusz Jabłoński i Tomasz Gregorczyk
Gość: Kateryna Ziabliuk (pianistka z Kijowa)
Data emisji: 26.10.2022
Godzina emisji: 23.00
djr/kor