Małgorzata Szumowska i film o przestrzeni nie do zapełnienia

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2020 19:26
"Śniegu już nigdy nie będzie" Małgorzaty Szumowskiej prowokuje, oscyluje między baśnią a rzeczywistością, którą znamy, a z którą Szumowska ma odwagę się zderzyć i wywołać w widzach refleksję na jej temat.
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock/Fer Gregory

Posłuchaj
35:22 [ PR2]PR2 (mp3) 13 wrzesień 2020 09_31_20v1.mp3 Rozmowa o finale festiwalu w Wenecji i i twórczości Małgorzaty Szumowskiej (Magazyn filmowy/Dwójka)

 

W "Magazynie Filmowym" rozmawialiśmy o twórczości filmowej Małgorzaty Szumowskiej, reżyserki i scenarzystki, laureatki wielu prestiżowych nagród, nagrodzonej ostatnio na festiwalu w Wenecji za obraz "Śniegu już nigdy nie będzie".

Pochodzący ze wschodu Żenia zatrudnia się jako masażysta na luksusowym podmiejskim osiedlu. W niedługim czasie zostaje powiernikiem swoich klientów.

- Na podstawie naszej znajomości i naszego masażysty, przyszedł mi do głowy taki pomysł. Aspekt duszy i ciała zawsze nas interesował. We współczesnym świecie masażysta ma jakąś tajemną wiedzę, w jakimś sensie intymną, jest powiernikiem - opowiadał o filmie "Śniegu już nigdy nie będzie" - scenarzysta Michał Englert.

shutterstock Szumowska 1200.jpg
"Śniegu już nigdy nie będzie". Sukces duetu Szumowska - Englert w Wenecji

Odtwórcą głównej roli jest znany z amerykańskich produkcji Ukrainiec Alec Utgoff. - Mamy teraz w Polsce bardzo dużo osób z Ukrainy, które pracują dla nas. Oni mają na nas swój specyficzny punkt widzenia, Polacy, klasa średnia staje się syta i bogata - wyjaśniała Małgorzata Szumowska. - Oczy głównego bohatera, które na to wszystko patrzą i widzą, że pomimo, że ci ludzie tak wiele mają, to jednak jest w nich luka nie do wytłumaczenia, nie do zapełnienia - dodała.

***

Tytuł audycji: Magazyn filmowy

Prowadziła: Beata Kwiatkowska

Data emisji: 13.09.2020

Godzina emisji: 9.30


Czytaj także

Kurosawa niezmiennie inspirujący

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2020 10:00
- Przez japońskich krytyków nie był aż tak bardzo ceniony, ponieważ krytykowano go za to, że być może nadmiernie inspirował się zachodnimi gatunkami filmowymi, ale on przez cały czas odwoływał się do tych wyzwań, z jakimi Japonia zmagała się po wojnie, do japońskiej tożsamości, często pokazując ją w krytycznym świetle - mówiła w Dwójce filmoznawczyni Jagoda Murczyńska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak pandemia wpłynęła na kino dokumentalne?

Ostatnia aktualizacja: 26.07.2020 10:42
Izolacja nie zatrzymała pracy dokumentalistów filmowych. Zmieniła jedynie perspektywę opowiadania o świecie, którą ograniczyło zacisze domowe. W efekcie powstało kilka ciekawych propozycji filmowych.
rozwiń zwiń