Organy w orkiestrze (część 2.)

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2024 23:00
Przełom XIX i XX wieku w muzyce oznacza gigantomanię: największe składy, najgłośniejszą muzykę. Czas także na rozwój roli organów w orkiestrze symfonicznej.
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock/Fotoluminate LLC

Nie solowo, lecz jako jeden z instrumentów zespołu. Jak sobie radzili z tą tematyka Bartok i inni kompozytorzy? O tym opowiadał w swojej audycji Łukasz Borowicz, kontynuując wątek rozpoczęty podczas jednego z poprzednich spotkań.

Była to emisja powtórkowa audycji z 26 lutego 2021 roku.


Posłuchaj
47:58 2021_02_26_21_59_44_PR2_Karnawał_instrumentów.mp3 O organach raz jeszcze (Karnawał instrumentów/Dwójka)

Dlaczego utwory jednych kompozytorów brzmią lepiej od utworów innych twórców? Na czym polega instrumentacja?

W audycji "Karnawał instrumentów" przyglądamy się tajnikom sztuki pisania na instrumenty, a punktem wyjścia są opowieści o wszystkich instrumentach orkiestry symfonicznej - opowieści słowne i czysto muzyczne.

Do świata Christopha Willibalda Glucka, Hectora Berlioza, Johanna Straussa i wielu innych mistrzów instrumentacji w każdy piątek w Programie 2 Polskiego Radia zaprasza Łukasz Borowicz - utytułowany dyrygent, szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej i dyrektor muzyczny Filharmonii Poznańskiej oraz I dyrygent gościnny Filharmonii Krakowskiej, a także laureat Nagrody Mediów Publicznych 2022 w kategorii Muzyka.

Zobacz zapowiedź:

***

Tytuł audycji: Karnawał instrumentów

Prowadził: Łukasz Borowicz

Data emisji: 26.02.2021 i 9.02.2024 (powtórka)

Godzina emisji: 22.00

Czytaj także

Organy w orkiestrze - część 1.

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2021 07:00
Hector Berlioz bardzo martwił się organami w orkiestrze. Czy można napisać na organy tak, żeby nie zagłuszały orkiestry, żeby ta fuzja wnosiła coś dobrego a nie tylko konkurencję i walkę organów w orkiestrze? Czy możliwe jest ich współistnienie w sposób artystycznie uzasadniony i w sposób, który przyniesie artystyczny sukces?
rozwiń zwiń