Wielkosobotnia "Miejscówka" z Arte dei Suonatori [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2022 11:35
W Wielką Sobotę wybitne artystki: Marta Gawlas, Anna Krzyżak-Siarkowska, Katarzyna Olszewska, Natalia Reichert, tworzące jednocześnie skład orkiestry Arte dei Suonatori, oraz założyciele tego zespołu: Ewa i Aureliusz Golińscy, w atmosferze zadumy i refleksji wykonali dzieła Johanna Sebastiana Bacha, jego syna - Carla Philippa Emanuela, Johanna Georga Pisendela i Johanna Joachima Quantza. Zapraszamy do oglądania!
Arte dei Suonatori  podczas koncertu w Dwójce
Arte dei Suonatori podczas koncertu w DwójceFoto: PR2

ZOBACZ WIDEO

[YouTube Dwójki]


Zobacz wszystkie koncerty z cyklu "Miejscówka z Dwójką" >>>

Aureliusz Goliński skrzypce

Od ponad 30 lat muzyka dawna nieustannie inspiruje go do twórczych poszukiwań, koncentrujących się głównie na zgłębianiu języka dźwiękowego utworów epoki oświecenia. Już w okresie studiów w Akademii Muzycznej w Poznaniu założył zespół Dankwart Consort, a kilka lat później – wraz z żoną Ewą – powołał do życia formację Arte dei Suonatori, której jest dyrektorem artystycznym i koncertmistrzem. W 1998 r., wspólnie z grupą muzyków i muzykologów skupionych wokół zespołu, zapoczątkował cykl regularnych koncertów z udziałem najwybitniejszych artystów z całego świata, zatytułowany Muzyka dawna – persona grata. Od tego czasu orkiestra stała się inicjatorem i gospodarzem sześciu festiwali muzyki dawnej w Polsce oraz festiwalu w Kopenhadze.

 

Ewa Golińska skrzypce

Pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych i jako nastolatka była wielokrotnie nagradzana podczas konkursów skrzypcowych dla młodych wykonawców. Studiowała skrzypce w Akademii Muzycznej w Poznaniu i muzykologię na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Już na początku studiów muzyka dawna wykonywana na instrumentach historycznych znalazła się w centrum jej zainteresowań artystycznych. Zaowocowało to powołaniem do życia w 1993 roku, wspólnie z mężem Aureliuszem Golińskim, zespołu Arte dei Suonatori. Od kilkunastu lat przede wszystkim aktywnie koncertuje z Arte dei Suonatori i jako kameralistka i solistka dała wraz z tym zespołem setki koncertów w całej Europie i Stanach Zjednoczonych. Współpracowała z wieloma ważnymi postaciami światowej sceny muzyki dawnej. Na swoim koncie ma liczne nagrania dla rozgłośni radiowych i wytwórni płytowych, takich jak BIS Records, Alpha, Channel Classics.

Zobacz też: Piotr Baron. Kompozycje wielkopostne i wielkanocne >>>

Marta Gawlas flet traverso

Urodziła się w 1999 roku w Cieszynie. Grę na historycznych fletach poprzecznych rozpoczęła już w latach szkolnych. Studiowała i wciąż studiuje w wielu miejscach na świecie, m.in. w Katowicach, Weronie (Włochy), Brukseli (Belgia) i Genewie (Szwajcaria).

Marta Gawlas koncertuje w różnych, pod względem składów, zespołach kameralnych, a także jako solistka. Jest członkiem Arte dei Suonatori, Capelli Cracoviensis i współpracuje również z tak wybitnymi muzykami, jak: Sophie Junker, Marcin Świątkiewicz, Louis Creac'h, Alexis Kossenko. Jest zdobywczynią licznych nagród w konkursach solowych i zespołowych zarówno w Polsce, jak i za granicą. Współtworzy zespół Cohaere Ensemble, z którym zdobyła pierwszą nagrodę na Concours International de Musique Ancienne we Francji.

 

Zobacz zapowiedź:

(Facebook Dwójki)

Anna Krzyżak-Siarkowska altówka

Szczególne miejsce w jej repertuarze stanowią dzieła współczesne oraz muzyka dawna, ponieważ, jak twierdzi artystka, to właśnie te dwie epoki są sobie bliższe niż jakiekolwiek inne.

Współpracuje z czołowymi polskimi zespołami muzyki dawnej – Arte dei Suonatori oraz {OH} Orkiestrą Historyczną, a także z orkiestrą AUKSO i Śląską Orkiestrą Kameralną. Od 2019 roku jest altowiolistką Polish Soloists String Orchestra, którą tworzą indywidualności muzyczne młodego pokolenia. W 2021 roku została stypendystką międzynarodowego zespołu muzyki dawnej – Theresia Orchestra. 

W 2021 roku Gaston Barthelemy skomponował dla niej utwór Exodus, którego była pierwszą wykonawczynią.

Zobacz też: Sławek i Różański. Muzyczna kontemplacja Wielkiego Tygodnia >>>

Natalia Reichert altówka

Pochodzi z muzycznej rodziny. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła pod kierunkiem matki, Magdaleny Szczepanowskiej. W 2010 roku uzyskała dyplom Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. J. Elsnera w Warszawie w klasie skrzypiec prof. Marii Orzechowskiej; w 2011 – dyplom z wyróżnieniem w klasie altówki prof. Piotra Reicherta. W 2017 roku ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2022 roku rozpoczęła studia magisterskie na specjalności altówka historyczna w klasie prof. Martyny Pastuszki w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Współpracuje z takimi zespołami jak: Arte dei Suonatori, {oh!} Orkiestra Historyczna, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Capella Cracoviensis, Musica Humana 430, Scepus Baroque, Consortium Sedinum, orkiestrą FAMD, Goldberg Baroque Ensemble, Vasa Consort, Royal Baroque Ensemble, Silva Rerum arte. W latach 2015-2018 była członkiem zespołu Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej. Od 2018 roku jest członkiem Capella Regia Polona, działającego przy Polskiej Operze Królewskiej.

 

Katarzyna Olszewska skrzypce

Katarzyna Olszewska to urodzona w 1995 roku skrzypaczka, której zainteresowanie muzyką dawną zaszczepili rodzice (muzycy specjalizujący się w tej dziedzinie) już w bardzo wczesnym dzieciństwie. W 2019 roku ukończyła studia w klasie skrzypiec barokowych prof. Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch oraz dra hab. Zbigniewa Pilcha w krakowskiej Akademii Muzycznej. Jej zainteresowanie obejmuje szeroki repertuar - od muzyki XVII do XX wieku (wykonywanej wciąż na strunach jelitowych).

W sezonie artystycznym 2016/2017 była członkiem European Union Baroque Orchestra. Z zespołem muzyki dawnej Modus Consort, którego jest współzałożycielką, wystąpiła m.in. na Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu, festiwalu Młoda Muzyka Dawna czy Kraków Bach Festiwal. Regularnie współpracuje z zespołami takimi jak m.in. Arte dei Suonatori, Il Pomo d’Oro, Capella Cracoviensis, Orkiestra Kore. Występowała na licznych festiwalach w kraju i za granicą, zarówno jako koncertmistrz, solistka, kameralistka, jak i w składzie różnych zespołów.

W 2020 roku znalazła się wśród pięciorga finalistów konkursu Indianapolis International Baroque Competition, którego finał odbędzie się w Indianapolis, USA w lipcu 2022 roku (przeniesiony z powodu pandemii).

***

Na transmisję "Miejscówki z Dwójką" zapraszaliśmy w sobotę (16.04).