Podróż do wieku przepychu i kosztowności z Aetas Baroca [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2022 18:30
Oczarowanie bogatą stylistyką muzyki dojrzałego baroku i chęć dzielenia się jej wyrafinowanym pięknem ze współczesną publicznością sprawiły, że w 2014 roku w Hadze powstał zespół Aetas Baroca. - Jako instrumentaliści pracujemy nad każdym elementem dzieła, podkreślając znaczenie muzyki baroku w jej retorycznym wymiarze - mówią członkowie grupy, która wystąpiła w cyklu "Miejscówka z Dwójką".
Zespół Aetas Baroca - koncert w ramach Miejscówki z Dwójką
Zespół Aetas Baroca - koncert w ramach "Miejscówki z Dwójką"Foto: Polskie Radio

Zobacz wideo:

[YouTube Dwójki]

Zespół Aetas Baroca wykazuje szczególną dbałość o stylistyczną ornamentację i retorykę muzyczną, co - jak twierdzą artyści - pozwala słuchaczom na krótką podróż do wieku przepychu i kosztowności.

"Szczególnie interesuje nas teoria XVIII-wiecznego afektu, muzyczna interpretacja gestów wywodzących się ze świata ruchu i barokowego tańca – mającego ogromny wpływ na kształtowanie się muzyki tamtego czasu" - tłumaczą muzycy.

Ze względu na obecność fletu traverso i wiolonczeli barokowej Aetas Baroca koncentruje się na wykonywaniu muzyki włoskiej, niemieckiej i francuskiej późnego baroku. Dzięki grupie wnętrza polskich, czeskich, niemieckich i holenderskich katedr i sal zamkowych znów rozbrzmiewają utworami Jeana-Philippe'a Rameau, Antonia Caldary, Georga Philippa Telemanna, Claude'a Galbastre, Jana Sebastiana Bacha, Jeana Barriere'a i innych.

"Wyjątkowe brzmienie zespołu to efekt naszego głębokiego zainteresowania stylistyką epoki baroku, która przyniosła trzy odmienne, równocześnie kształtujące się prądy: pełne ozdób rokoko, zwiewny i uporządkowany galant oraz zapowiadający romantyzm Sturm und Drang. Jako szczerzy entuzjaści i miłośnicy muzyki dawnej pragniemy przybliżać ją nie tylko koneserom, lecz również tym, dla których muzyka baroku jest czymś zupełnie nowym" - przekonują artyści.

Skład zespołu Aetas Baroca:

Agnieszka Gorajska – flet traverso
Paweł Miczka – skrzypce barokowe
Aleksandra Rybak-Żymła – wiolonczela barokowa
Maurycy Raczyński – klawesyn

Zobacz wszystkie koncerty z cyklu "Miejscówka z Dwójką" >>>

***

Agnieszka Gorajska - początkowo doskonaliła swój warsztat w zakresie fletu współczesnego u wirtuozów tego instrumentu jak Jean-Pierre Rampal, Philippe Bernold czy Janos Balint. Jako traversistka studiowała u Magdaleny Pilch, a następnie w Koninklijk Conservatorium w Hadze szlifowała swoje umiejętności po kierunkiem Wilberta Hazelzeta, Catherine Clark oraz Tami Krausz. Jako solistka i kameralistka występuje w kraju i za granicą (m.in. Actus Humanus w Gdańsku). Koncertowała w Holandii, Niemczech, Czechach, Austrii. Współpracuje z orkiestrami specjalizującymi się w wykonawstwie historycznym muzyki doby baroku i renesansu. Współtworzy zespół muzyki dawnej Aetas Baroca, z którym koncertuje na terenie całego kraju. Wraz z traversistką Magdaleną Pilch i klawesynistą Markiem Pilchem współtworzy jedyny w Polsce zespół wykonujący kameralną muzykę francuskiego baroku z dworu Króla Słońce w tzw. niskim stroju francuskim a1=392 Hz na współczesnych kopiach trzyczęściowych fletów francuskich z towarzyszeniem dwumanuałowego klawesynu francuskiego. Współpracuje również z jedynym w Polsce konsortem renesansowych fletów poprzecznych La Viva Fiamma.

Paweł Miczka - absolwent Hochschule für Music und Theater w Lipsku w klasie Rolanda Baldiniego. Rozpoczął tam także nauki na kierunku skrzypce barokowe pod okiem Susanne Scholz. W Halle ukończył studia pedagogiczne i rozpoczął pracę w tamtejszej szkole muzycznej. Następnie zaczął studia na największym wydziale muzyki dawnej w Europie – w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Hadze w klasie Enrica Gattiego. Po uzyskaniu dyplomu w Holandii rozpoczął studia doktoranckie na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Paweł miał okazję pracować z takimi pedagogami jak Franz Brüggen, Barthold Kuijken, Christophe Coin, Erich Höbarth, Midori Goto, Clive Brown, Ryo Terakado, Kati Debretzeni, Walter Reiter, Bart van Oort czy Frank de Bruine. Współpracuje z zespołami: Aetas Baroca, Cammermusik Potsdam, Musica Poetica, Hof Musici, Neue Pohlnische Capelle, Michaelis Consort, Weimarer Barockorchester czy Orkiestra Historyczna.

Aleksandra Rybak-Żymła - absolwentka katowickiej Akademii Muzycznej w klasie wiolonczeli Piotra Janosika oraz Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Hadze w klasie wiolonczeli barokowej Lucii Swarts. Brała udział w projektach: Nederlands Jeugd Orkest, Academia Montis Regalis, Jeune Orchestre de l’Ab-baye, The Fat Lady Opera Groep czy Haendel Academy. W latach 2014–2015 była członkiem Theresia Youth Ba-roque Orchestra działającej we Włoszech. Miała okazję pracować z takimi pedagogami jak: Alison McGillivray, Christophe Coin, David Simpson, Jaap ter Linden, Balazs Mate czy Hidemi Suzuki. W 2014 roku rozpoczęła współpracę z zespołem Aetas Baroca, od 2017 roku współtworzy kwartet smyczkowy na historycznych instrumentach Fibonacci Kwartet. W latach 2016-2019 była wiolonczelistką Zespołu Muzyki Dawnej Filharmonii Lubelskiej (Konfraternia Caper Lublinensis), a od 2018 roku gra w zespole Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Jest wiceprezeską Fundacji Konsek Kultury promującej szeroko pojętą kulturę muzyczną. Współpracowała z orkiestrami barokowymi takimi jak Famd.pl czy Lubelska Akademia Muzyki Dawnej.

Maurycy Raczyński - urodzony w Kaliszu absolwent katowickiej Akademii Muzycznej, gdzie kształcił się w klasie klawesynu prof. Marka Toporowskiego. Następnie podjął studia w Conservatoire à rayonnement règional de Varsailles (Francja) w klasie Blandine Rannou. Był stypendystą programu Erasmus, dzięki któremu odbył w roku 2014 studia w Conservatoire Nationale Supèrieur de Musique et Dance w Lyonie w klasie klawesynu Jean-Marca Aymesa. W roku 2015 został laureatem XV Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego Gianni Gambi w Pesaro (Włochy), w roku 2018 otrzymał nagrodę specjalną Fundacji Chrity Bach-Marshall podczas XXI Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego. W styczniu 2019 roku otrzymał nagrodę dodatkową, jako finalista I Międzynarodowego Konkursu Basso Continuo i Partimento w Katowicach, a w maju został laureatem (II miejsce) Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego La Stravaganza w Cluj-Napoca. Maurycy poszerzał swe umiejętności na licznych kursach mistrzowskich, m.in. z Aline Zylberajch, Nicholasem Parle, Petrą Matejovą czy Pierrem Hantaï. Koncertował na wielu festiwalach muzyki dawnej zarówno w Polsce, jak i za granicą. Od 2017 roku pracuje w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, jako wykładowca, akompaniator oraz stroiciel.

***

Koncert z cyklu "Miejscówka z Dwójką" transmitowaliśmy w sobotę (3.09) w godz. 18.30-19.00.

Czytaj także

Michał Bąk Quartetto. Jazz inspirowany barokiem [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2022 19:00
- Muzycy jazzowi łączą jazz z gatunkami, które powstały później: z rockiem czy hip-hopem. Michał Bąk patrzy jednak w przeciwnym kierunku, w stronę Muzyki Dawnej. I trudno się dziwić, bo artysta współpracuje m.in. z {oh!} Orkiestrą Historyczną czy Capellą Cracoviensis. I sam przyznaje, że jego serce jest podzielone na pół: kocha i jazz, i barok, łącząc te gatunki w bardzo elegancki sposób - mówił Roch Siciński, zapowiadając koncert trójmiejskiego zespołu Michał Bąk Quartetto.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Duet AbsoLutes: gitara barokowa i lutnia w "Miejscówce z Dwójką" [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2022 19:30
AbsoLutes to zespół założony przez Marię Wilgos i Klaudynę Żołnierek, lutnistki i gitarzystki, specjalizujące się w grze na historycznych odmianach tych instrumentów. 
rozwiń zwiń