Popołudnie z harfą. Nagrania Isabelle Moretti

Ostatnia aktualizacja: 29.07.2022 19:35
Sobotnie popołudnie spędziliśmy w kręgu muzyki francuskiej, a to za sprawą Isabelle Moretti, jednej z najlepszych harfistek na świecie, która z wirtuozerią wydobywa z instrumentu jego szczerość i szlachetność.
Isabelle Moretti to jedna z najlepszych harfistek na świecie
Isabelle Moretti to jedna z najlepszych harfistek na świecieFoto: melnikof/Shutterstock.com

Harfa należy do najstarszych instrumentów muzycznych. Najprawdopodobniej grywano na niej już w starożytnym Egipcie i Babilonii. Legenda głosi, że wynaleziono ją zupełnie przypadkiem podczas polowania – zauważono bowiem, że napięta struna po wypuszczeniu strzały wydaje dźwięk.

Ten instrument możemy spotkać również na malowidłach ściennych, pochodzących z okresu około 2,5 tysiąca lat przed narodzinami Chrystusa. Jednak pojawiał się wówczas w różnych kształtach i był znacznie prostszy w swojej konstrukcji. W średniowieczu nie był jeszcze wyposażony w pedały, struny zaś były diatoniczne. Dopiero w XVIII wieku skonstruowano pierwsze harfy z pedałami nożnymi, pozwalającymi na obniżanie i podwyższanie wysokości dźwięku na jednej strunie.

W średniowieczu najczęściej grywali na niej minstrele i trubadurzy, ponieważ była łatwa w transporcie. W epoce baroku i klasycyzmu, dzięki poszerzeniu możliwości tego instrumentu, zaczął pojawiać się również w orkiestrach symfonicznych. Muzykę skomponowaną na harfę możemy usłyszeć w utworach Piotra Czajkowskiego, Christopha Glucka czy Hektora Berlioza. Dziś wykorzystuje się ją nie tylko w muzyce klasycznej, lecz również w jazzie.


Posłuchaj
88:46 2022_07_30 17_00_00_PR2_Wakacje_z_Plytami.mp3 Popołudnie z harfą. Nagrania Isabelle Moretti (Wakacje z Płytami/Dwójka)

 

***

Tytuł audycji: Wakacje z płytami

Prowadził: Aleksander Laskowski

Data emisji: 30.07.2022

Godzina emisji: 17.00

Czytaj także

Lucero Tena, Xavier de Maistre: "Serenata Espaňola"

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2018 20:34
Naszą kolejną Płyta Tygodnia (od 19.02) będzie wspólne dzieło francuskiego harfisty Xaviera de Maistre i pochodzącej z Meksyku, zamieszkałej od drugiej połowy lat 50. w Hiszpanii mistrzyni flamenco, grającej na kastanietach Lucero Teny.
rozwiń zwiń