"Maska" – eksperymentalna adaptacja opowiadania Stanisława Lema

"Maska" to nowy eksperymentalny projekt filmowy w reżyserii Hanki Brulińskiej na podstawie opowiadania Stanisława Lema. Ukaże się w setną rocznicę urodzin pisarza.

"Maska" – eksperymentalna adaptacja opowiadania Stanisława Lema

"Maska" Hanka Brulińska

Foto: mat. prasowe


Stanisław Lem_Forum.jpg
"Maska" Lema na wielkim ekranie

"Maska" to krótka forma filmowa (13 minut) na podstawie opowiadania Stanisława Lema, która została przygotowana z okazji Roku Lema.

 Na platformie Vimeo można zobaczyć efekt pracy aktorki i reżyserki Hanki Brulińskiej w ramach programu stypendialnego MKiDN "Kultura w sieci". Projekt nosi tytuł "Maska w czasach zarazy" i jest dostępny w dwóch częściach. 

Artystka tym projektem pragnie uczcić pamięć pisarza, którym była zafascynowana od czasu studiów na Wydziale Aktorskim Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu.

Wówczas korespondowała z genialnym Lemem, aby w ubiegłym roku wrócić do projektu po kilkunastu latach.

 Wobec braku alternatywy dla tradycyjnej formy ekspresji twórczej artystka sięga po narzędzia online. Poruszanie się w cyberprzestrzeni oznacza dla niej nowość i niezależność. 

Jako "artystka usieciowiona" pragnie wymykać się ramom definiowania jej i tego, co robi.

Od lutego br. rozpoczyna się dystrybucja zagraniczna filmu, którą zajmie się Michał Hudzikowski. 

Film został połączony w jedną całość i przetłumaczony na język angielski. Ministerstwo Spraw Zagranicznych zaproponowało przetłumaczenie filmu na kilka języków.

Dotychczas nagranie lektorskie zrealizowała lektorka anglojęzyczna, Konstancja Dangel.

"Maska" Hanna Brulińska  Foto: mat. prasowe "Maska" Hanka Brulińska Foto: mat. prasowe

Tematyka filmu:

"Maska" to podróż z gatunku science fiction do wnętrza psychiki sztucznej inteligencji, zyskującej samoświadomość, wolność i zdolność kochania. Uduchowione SI przemierza nowe obszary jestestwa w poszukiwaniu prawdy o duszy, nie tylko własnej, niespodziewanie zyskanej, ale też cudzej. Metafizyczne obszary ukazane zostały w niezwykłej, eklektycznej estetyce. Symboliczny wymiar metamorfozy dotyczy tak naprawdę każdego człowieka, a ból istnienia, którego doświadcza bohaterka, ukazuje różne wymiary wolności o samostanowieniu, wolności metafizycznej, a jednocześnie niewoli, jaką może stać się miłość.

 

Autorka filmu:

Hanka Brulińska jest magistrem sztuki, aktorką, reżyserką, ekspertem w pracy nad głosem (współpraca z ORKE). Wykładowcą w Szkole Machulskich w Warszawie i Krakowskiej Szkole Scenariuszowej. Swoje doświadczenie dydaktyczne zdobywała już na studiach aktorskich we wrocławskiej PWST, biorąc udział w licznych sympozjach, warsztatach aktorskich dotyczących pracy z ciałem, głosem oraz technik aktorskich. Związana z Teatrem Osterwy w Lublinie, w którym zagrała wiele znaczących ról. Ma na swoim koncie także role w filmach czy serialach. Kontakt ze sceną dał jej dużą świadomość i warsztat, którym chętnie dzieli się z innymi.

Jest między innymi twórcą programu warsztatów dla kobiet  "Piękna i siły kobiecości", które prowadziła np. dla Fundacji "Szpilka" w Lublinie, dla Warszawskiego Klubu Kobiet, a także we Francji - w miejscowości Amiens pod Paryżem. Bywa często jurorem na festiwalach teatralnych.


"Maska" Hanna Brulińska  Foto: mat. prasowe "Maska" Hanka Brulińska Foto: mat. prasowe

Na swoim koncie ma kilka prac reżyserskich - debiut filmowy (scenariusz i reżyseria) "Biec w stronę TY" za sprawą Dystrybutora Vivarto i Aurora Films, wszedł do dystrybucji kinowej - wyświetlany był w kinach studyjnych w całej Polsce. Przetłumaczony na trzy języki, prezentowany na świecie na licznych Festiwalach we Francji, USA czy Australii. Zaangażowana w projekt międzynarodowy TRans ARt Sympozjum (Australia, INDIE, Polska)

Obecnie artystka współpracuje także z Pallotyńską Fundacją Misyjną Salvatti.pl,  niosąc pomoc w edukacji dzieciom z Afryki. 

Poniżej linki do dwóch części projektu "Maska", które zostaną połączone w jeden film.

 


(mat. prasowe)

Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.