Prawa pacjenta
polskieradio.pl
Krzysztof Żukowski
22.07.2011
W 1998 roku Ministerstwo Zdrowia opublikowało Kartę Praw Pacjenta, będącą zbiorem podstawowych aktów prawnych dotyczących pacjenta. Jednak dokument ten nie ma mocy ustawy. Od 5 czerwca 2009 roku obowiązuje Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, która reguluje prawa pacjenta w polskim systemie prawnym.
Do podstawowych praw przysługujących pacjentom, należą:
1. Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych
Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej. Może żądać, aby udzielający mu świadczeń zdrowotnych lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie. Lekarz może odmówić zasięgnięcia opinii innego lekarza, jeżeli uzna to za bezzasadne.
2. Prawo pacjenta do informacji
Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia, tj. uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia , rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu.
3. Prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych
Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego.
4. Prawo pacjenta do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych
Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, ma prawo do wyrażenia zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenie innych świadczeń zdrowotnych przez lekarza. W szczególnych przypadkach prawo to może wykonywać przedstawiciel ustawowy bądź faktyczny pacjenta.
5. Prawo do poszanowania godności i intymności pacjenta
Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych. Prawo do poszanowania godności obejmuje także prawo do umierania w spokoju i godności. Pacjent znajdujący się w stanie terminalnym ma prawo do świadczeń zdrowotnych zapewniających łagodzenie bólu i innych cierpień.
6. Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej
Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Po śmierci pacjenta, prawo wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia.
7. Prawo pacjenta do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mogą wnieść sprzeciw wobec opinii albo orzeczenia lekarza do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, za pośrednictwem Rzecznika Praw Pacjenta., jeżeli orzeczenie lub opinia ma wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta.
8. Prawo pacjenta do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
Pacjent w zakładzie opieki zdrowotnej przeznaczonym dla osób wymagających całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami.
9. Prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej
W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia lub zagrożenia życia, zakład opieki zdrowotnej jest obowiązany umożliwić pacjentowi kontakt z duchownym jego wyznania.
Więcej o świadczeniach i prawach przysługujących pacjentom na: www.nfz.gov.pl