Logo Polskiego Radia
Polskie Radio

Braun o finansowaniu mediów publicznych z budżetu państwa. "Najlepsze rozwiązanie"

Karolina Goździewska 02.07.2024
Były szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Juliusz Braun odniósł się na antenie Polskiego Radia 24 do kwestii finansowania mediów publicznych w Polsce. Mówił o likwidacji abonamentu RTV i wprowadzeniu stałego wsparcia z budżetu państwa.
  • Juliusz Braun gościem Macieja Wolnego (Temat dnia)

Resort kultury zaprezentował założenia nowej ustawy medialnej. Konsultacje społeczne potrwają do 23 września br. W kolejnym miesiącu zostanie opublikowany z nich raport, a przed końcem roku będzie czas na przygotowanie projektu ustawy i skierowanie go do konsultacji publicznych i międzyresortowych.

Nowe zasady mają opierać się na Europejskim Akcie o Wolności Mediów, który wszedł w życie 7 maja 2024. Na jego podstawie będzie regulowany cały rynek medialny.

Rentowność regionalnych spółek publicznych

Zdaniem Juliusza Brauna 16 spółek regionalnych publicznego radia i 16 oddziałów TVP oraz tyle samo oddziałów spółki Polska Press nie nie ma szans na samodzielne utrzymanie.

- Pytanie, czy w modelu mediów w Polsce władze chcą zmierzać w kierunku utrzymania scentralizowanej struktury, czy nie. Do rozstrzygnięcia jest też kwestia tego, czy należy dzielić własność. Warto pamiętać, że spółki regionalne, gdyby były to tylko spółki prasowe, ekonomicznie nie mają szans na utrzymanie - podkreślił Braun. - To wymagałoby przedstawienia generalnej koncepcji, nie przygotowania spółki do sprzedaży, ale tego, jak rynek mediów publicznych powinien wyglądać - dodał. 

Likwidacja abonamentu RTV 

Rozmówca odniósł się do propozycji zlikwidowania abonamentu RTV i wprowadzeniu finansowania z budżetu. - Finansowanie mediów publicznych z budżetu państwa jest najlepszym rozwiązaniem jeśli chodzi o realia. To musi być finansowanie oparte o sztywny wskaźnik, zapisany na stałe - tak, by nie była to okazja do przetargów politycznych - powiedział Juliusz Braun (były członek KRRiT).


Posłuchaj
20:48 juliusz--braun--[PR24]PR24 (mp3) 2 lipiec 2024 15_07_05 (1).mp3 Juliusz Braun gościem Macieja Wolnego (Temat dnia)

 

W audycji padło też pytanie: dlaczego formuła abonamentu RTV się nie sprawdziła? - 30 parę lat temu i potem było przekonanie, że to jest coś starego. Uważano też, że to pozostałość komunizmu, a potem, że to przestarzały model. W wielu krajach on funkcjonował, a wielu od niego się odchodzi - powiedział Juliusz Braun. Media zaczynają funkcjonować w oderwaniu od urządzeń - radioodbiorników czy telewizorów, które były podstawą płacenia  abonamentu - podkreślił.

Audycja: Temat dnia
Prowadzący: Maciej Wolny
Gość: Juliusz Braun (były członek KRRiT)
Data emisji: 02.07.2024
Godzina emisji: 15.07

PR24/kg

sortuj
liczba komentarzy: 0
    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
Abonament bez tajemnic
Kto powinien płacić abonament radiowo-telewizyjny?
Jak zarejestrować odbiornik?
Ile wynosi kara za posiadanie niezarejestrowanego odbiornika?
Ile wynosi opłata za utrzymanie odbiornika radio-telewizyjnego?
W jaki sposób można opłacić abonament?
Czy można opłacić abonament przez Internet?
Czy istnieje możliwość rozłożenia zaległych opłat na raty lub ich umorzenia?
Jak złożyć wniosek o umorzenie lub rozłożenie na raty zaległych opłat za abonament?
Czy jeżeli opłacam telewizję kablową, satelitarną lub platformy cyfrowe muszę płacić również abonament radiowo-telewizyjny?
Kto jest zwolniony z obowiązku płacenia opłat abonamentowych?
Ile wynosi kara za niezarejestrowany odbiornik?
Jakie są terminy płatności abonamentu?
Czy trzeba płacić za popsuty telewizor?
Czy osoba, która ma w domu np. dwa telewizory i trzy radia, musi za każde z tych urządzeń płacić osobny abonament?
Czy trzeba płacić, jeżeli posiada się radio wyłącznie w samochodzie?
Kto powinien płacić za telewizor w wynajmowanym mieszkaniu - właściciel czy najemca?
Jak firmy powinny wnosić opłaty abonamentowe?
Na co przeznaczane są wpływy z abonamentu?
Czy urzędnik zawsze może przeprowadzić kontrolę?
Po co abonament, skoro media publiczne mają wpływy z reklam?
Czym media publiczna różnią się od komercyjnych?