Logo Polskiego Radia
Polskie Radio

Założenia nowej ustawy medialnej. Matysiak: dajmy sobie spokój z abonamentem

Jedynka
Sabina Treffler 25.06.2024
- Media publiczne, które realizują pewną misję, powinny być opłacane z budżetu i dajmy sobie spokój z abonamentem - oceniła w radiowej Jedynce posłanka Partii Razem Paulina Matysiak, komentując przedstawione propozycje rozwiązań.
  • Paulina Matysiak o przygotowywanej nowej ustawie medialnej (Sygnały dnia/Jedynka)

Resort kultury przedstawił założenia nowej ustawy medialnej, które w najbliższych miesiącach będą poddawane konsultacjom społecznym. Wśród najważniejszych punktów wymieniono zniesienie abonamentu w dotychczasowej formie czy likwidację Rady Mediów Narodowych.

- Patrząc na ogólne założenia, uważam, że to jest dobra zmiana - skomentowała Paulina Matysiak. Dodała, że "kierunek jest słuszny", ale czeka na gotowy projekt ustawy.

Kwestia abonamentu

Dopytywana o kwestię zniesienia abonamentu, posłanka oceniła, że nie jest on potrzebny. - Ostatnie lata pokazały wiele wątpliwości, jeśli chodzi o kwestie chociażby związane ze ściągalnością abonamentu - tłumaczyła polityczka.

W jej opinii media publiczne, które "realizują pewną misję, po prostu powinny być opłacane z budżetu, i dajmy sobie spokój z abonamentem". Podkreśliła, że jest to dobra strona i Polacy "będą zadowoleni, że odejdzie im jakaś dodatkowa opłata, którą pokrywają ze swojej kieszeni".

Czytaj także:

Finansowanie mediów publicznych z budżetu państwa nie będzie oznaczało wprowadzenia dodatkowego opodatkowania. Jak podkreślał resort kultury, założenia opierają się na przyznaniu gwarancji środków na realizację misji publicznej w wysokości co najmniej 0,09 procent PKB rocznie.

W treści nowych regulacji znalazła się również propozycja przywrócenia 9-osobowego składu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Zaproponowano również wprowadzenie zasad powoływania rad nadzorczych przez KRRiT oraz ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

Ministerstwo chce również liberalizacji przepisów dotyczących przyznawania koncesji na nadawanie. Resort kultury przekazał, że założenia nowej ustawy są odpowiedzią na implementację Europejskiego aktu o wolności mediów, który wszedł w życie 7 maja 2024.

Uwagi do przygotowanych założeń będzie można zgłaszać niemal do końca września tego roku.

W dalszej części rozmowy poruszono kwestię podpisu prezydenta pod nową ustawą medialną, zawierającą zapisy o likwidacji Rady Mediów Narodowych.

Więcej w nagraniu rozmowy.

Posłuchaj
21:21 S4_MP3 2024_06_25-07-15-01.mp3 Paulina Matysiak o przygotowywanej nowej ustawie medialnej (Sygnały dnia/Jedynka) 

***

Audycja: "Sygnały dnia"

ProwadzącySylwia Białek

Gość: Paulina Matysiak (Razem)

Data emisji: 25.06.2024

Godzina emisji: 7.15

Jedynka/st/wmkor

sortuj
liczba komentarzy: 0
    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
Abonament bez tajemnic
Kto powinien płacić abonament radiowo-telewizyjny?
Jak zarejestrować odbiornik?
Ile wynosi kara za posiadanie niezarejestrowanego odbiornika?
Ile wynosi opłata za utrzymanie odbiornika radio-telewizyjnego?
W jaki sposób można opłacić abonament?
Czy można opłacić abonament przez Internet?
Czy istnieje możliwość rozłożenia zaległych opłat na raty lub ich umorzenia?
Jak złożyć wniosek o umorzenie lub rozłożenie na raty zaległych opłat za abonament?
Czy jeżeli opłacam telewizję kablową, satelitarną lub platformy cyfrowe muszę płacić również abonament radiowo-telewizyjny?
Kto jest zwolniony z obowiązku płacenia opłat abonamentowych?
Ile wynosi kara za niezarejestrowany odbiornik?
Jakie są terminy płatności abonamentu?
Czy trzeba płacić za popsuty telewizor?
Czy osoba, która ma w domu np. dwa telewizory i trzy radia, musi za każde z tych urządzeń płacić osobny abonament?
Czy trzeba płacić, jeżeli posiada się radio wyłącznie w samochodzie?
Kto powinien płacić za telewizor w wynajmowanym mieszkaniu - właściciel czy najemca?
Jak firmy powinny wnosić opłaty abonamentowe?
Na co przeznaczane są wpływy z abonamentu?
Czy urzędnik zawsze może przeprowadzić kontrolę?
Po co abonament, skoro media publiczne mają wpływy z reklam?
Czym media publiczna różnią się od komercyjnych?