Polskie Radio
Section05

wyłączenie banerów

Oryginalna siła Chopina

4 grudnia 1838 roku Robert Schumann w piśmie muzycznym „Neue Zeitschrift für Musik”, publikując tam recenzję dzieł Chopina, zawarł następującą konstatację: „Chopin nie potrafi już napisać niczego takiego, aby w siódmym czy ósmym takcie nie można było wykrzyknąć: to jego! Wytknięto mu tę manierę i stwierdzono, że się nie rozwija. Ale trzeba raczej być mu za to wdzięcznym. Czyż nie jest to wciąż ta sama oryginalna siła, która […] Was niegdyś od razu oszołomiła?” (sd)
Zobacz więcej na temat: 

Rocznica urodzin Janusza Dolnego

3 grudnia 1927 roku w Kuryłówce urodził się Janusz Dolny – wybitny pianista i pedagog. Przez 30 lat tworzył z Janiną Baster duet fortepianowy, który dał pierwsze światowe wykonanie Wariacji D-dur na cztery ręce Chopina, odnalezionych i zrekonstruowanych przez prof. Jana Ekiera. Koncertował w Anglii, Austrii, Czechosłowacji, Rumunii, Niemczech, Szwajcarii i in. W repertuarze miał wiele dzieł Chopina, Szymanowskiego, Paderewskiego i in. Był profesorem klasy fortepianu w krakowskiej Akademii Muzycznej. Zmarł 16 kwietnia 2008 r. w Krakowie. (sd)
Zobacz więcej na temat: 

Bogurodzica

610 lat temu – 1407 (data dzienna nie do ustalenia) powstał pierwszy zapis „Bogurodzicy”, najstarszej polskiej pieśni religijnej zachowanej wraz z melodią. Jan Długosz nazwał ją dwukrotnie „patrium carmen” [pieśnią ojczyźnianą]. Jest hymnem narodowym, gdyż taką funkcję pełniła w bitwach pod Grunwaldem (1410), pod Nakłem (1431), pod Wiłkomierzem (1435), a również w czasie koronacji Władysława III. Zachowała się w dwóch wersjach: bogatej – melizmatycznej i uproszczonej – sylabicznej. Dzisiaj śpiewana jest jako pieśń patriotyczna. (sd)
Zobacz więcej na temat: 

Rondo alla Polacca Dobrzyńskiego

190 lat temu (1827), powstało Rondo alla polacca Es-dur op. 6 na fortepian z orkiestrą Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego (1807–1867), ucznia Józefa Elsnera, a kolegi Chopina. Utwór bliźniaczo podobny do Poloneza Es-dur op. 22 Chopina, skomponowanego w 1830 r., do którego pięć lat później dopisał Andante spianato. Podobieństwa formalne mogą wynikać stąd, że obaj pisali swe utwory pod okiem prof. Elsnera, ale nie można wykluczyć fascynacji Chopina dziełem kolegi i stworzenia własnego utworu w polonezowym rytmie, oddającego ducha polskiego. Znacząca jest tutaj ta sama tonacja (Es-dur), mająca charakter bohaterski. (sd)
Zobacz więcej na temat: 

Urodziny Radu Lupu

W 1945 roku urodził się w Gałaczu sławny pianista rumuński Radu Lupu, wychowanek Henryka Neuhausa (kuzyn Karola Szymanowskiego), laureat pierwszych nagród międzynarodowych konkursów pianistycznych im. Van Cliburna, im. G. Enescu i w Leeds. Koncertował niemal we wszystkich krajach, nagrał ponad 30 płyt, w tym z polskim skrzypkiem Szymonem Goldbergiem (1909-1993). Świetny interpretator dzieł kompozytorów romantycznych: Chopina, Schuberta i Schumanna. (sd)
Zobacz więcej na temat: 

"Proszę przyjść do nas w niedzielę na obiad..."

Z listu (datowanego na listopad 1842) niedoszłego nauczyciela Chopina, Fryderyka Kalkbrennera czytamy: "Kochany Chopinie. Od chwili powrotu ze wsi byłem prawie ciągle chory […]. Jeśliby Pan chciał przyczynić się do mego wyzdrowienia, to proszę przyjść do nas na obiad w niedzielę, 4 grudnia; będziemy w ściśle rodzinnym kółku […]. Tysiąc słów przyjaznych od nas wszystkich in chorus [chóralnie]. Fr. Kalkbrenner". (sd)
Zobacz więcej na temat: 

Ivo Pogorelich - Piano Concerto No. 2

Kontrowersyjne interpretacje Ivo Pogorelicia nie wzbudziły zachwytu sporej części jurorów X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Jednak Martha Argerich uznała go za geniusza i zrezygnowała z udziału w pracach komisji, gdy młodego Chorwata nie przepuszczono do finału konkursu. Artystyczny skandal okazał się dla niego bardzo wysoką nagrodą. Już w 1981 roku zagrał w pełnej publiczności nowojorskiej Carnagie Hall, a rok później podpisał z Deutsche Grammophon kontrakt na wyłączność. Płyta z Koncertem f-moll Chopina, to jego trzeci krążek dla tego wydawnictwa. Gdy dziś o Pogoreliciu mówi się coraz gorzej, zarzucając mu już nie tyle kontrowersyjne interpretacje, co niemal schizofreniczny, niczym nieuzasadniony ekshibicjonizm i pogardę tak dla publiczności, jak dla muzyki, warto posłuchać jak to się wszystko zaczęło. Pod czujnym okiem Claudia Abbado i przy akompaniamencie jednej z wielkich amerykańskich orkiestr - Chicago Symphony.  Wydawnictwo: Deutsche Grammophon 1983 (Maciej Łukasz Gołębiowski)
Zobacz więcej na temat: