Historia

Stanisław Kierbedź - wybitny budowniczy mostów

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2024 05:40
Do dziś korzystający z mostu Śląsko-Dąbrowskiego w Warszawie przejeżdżają na ponad stuletnich filarach wzniesionych według projektu Kierbedzia. - Późniejsze mosty paryskie są inspirowane mostem zaprojektowanym przez tego inżyniera - mówił prof. Wojciech Radomski.
Stanisław Kierbedź
Stanisław KierbedźFoto: Jan Mieczkowski, źr. Wikimedia Commons/dp

214 lat temu, 10 marca 1810 roku, urodził się  Stanisław Kierbedź, inżynier, pionier budowy żelaznych  mostów kratowych.

Zdolny budowniczy rozpoczynał swoją inżynieryjną karierę jako dydaktyk. Wykładał w Głównej Szkole Inżynieryjnej w Petersburgu. Miał za sobą pewne prace praktyczne, brał udział przy budowie Kanału Widawskiego, ale miał też możność zobaczenia najbardziej oryginalnych i wartościowych prac w Europie Zachodniej.

Karkołomne zadanie

Jego roczna podróż poskutkowała około tysiąc stronicowym raportem. Kierbedź coraz bardziej skłaniał się ku pracy praktycznej, z dydaktyki zrezygnował w 1849 roku. Wcześniej, w 1842 wystąpił z pomysłem zbudowania pierwszej stałej przeprawy na Newie. Przedsięwzięcie było tyleż pionierskie, co karkołomne.

Most na Newie siedmioprzęsłowy z żelaza lanego projektu Stanisława Kierbedzia, źr. Wikimedia Commons/dp 

Most na Newie siedmioprzęsłowy z żelaza lanego projektu Stanisława Kierbedzia, źr. Wikimedia Commons/dp

- Lody, które spływały z jeziora Ładoga, jak również fale morskie, które powodowały cofanie się rzeki w pewnych sytuacjach od strony Zatoki Fińskiej. Wszystko to powodowało duże parcie wody i lodu na most, do tego jeszcze trzeba dodać, że rzeka używana była do żeglugi - opisywał warunki, w jakich przyszło Kierbedziowi stawiać most inż. Jerzy Jasiuk, były dyrektor Muzeum Techniki w Warszawie, gość audycji Krystyny Mar z cyklu "Świat, w którym żyjemy. Galeria polskich inżynierów". - Ta budowa faktycznie ugruntowała pozycję Stanisława Kierbedzia jako znakomitego inżyniera, on już przedtem był człowiekiem znanym, mimo że był inżynierem stosunkowo młodym, miał 32 lata, jak wystąpił z tym projektem.

Połączył Warszawę z Pragą

W historię Polski Kierbedź wpisał się jako konstruktor i budowniczy pierwszej stałej żelaznej przeprawy przez Wisłę - mostu Aleksandryjskiego (od cara Aleksandra II), choć warszawiacy woleli nazywać przeprawę nazwiskiem inżyniera. Otwarcie mostu zbiegło się w czasie z upadkiem powstania styczniowego.

- Kierbedź był carskim generałem w służbie cywilnej, ale opinię miał dobrą, społeczeństwo nie potępiało go za to, żył spokojnie, ludzie mieli zrozumienie dla jego wiedzy i talentu - mówił drugi gość audycji prof. Wojciech Radomski, Dyrektor Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej. - Otaczał się Polakami, na budowach na ogół pracowali Polacy.

Sam udział w budowie był jednak zdaniem Wacława Sternera odbierany jako zdrada narodowa. Więcej o budowie mostu Kierbedzia przeczytaj i posłuchaj tutaj.

W 1889 inżynier postanowił wycofać się z życia zawodowego i osiąść w Warszawie. Zmarł dziesięć lat później, 19 kwietnia 1899 roku.


Posłuchaj
25:04 świat w którym żyjemy_kierbedz.mp3 Audycja Krystyny Mar z cyklu "Świat, w którym żyjemy. Galeria polskich inżynierów" poświęcona Stanisławowi Kierbedziowi z udziałem inż. Jerzego Jasiuka i prof. Wojciecha Radomskiego (PR, 15.12.1994)

 

bm

Czytaj także

Powstanie styczniowe. Zwycięstwo ducha

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2024 06:00
- Wybuch powstania jest zawsze aktem desperacji, oznacza, że wyczerpano wszelkie inne możliwe środki walki politycznej o własny byt narodowy, a sytuacja, w której naród się znajduje, jest po prostu nieakceptowalna - mówi historyk prof. Michał Klimecki. 161 lat temu, 22 stycznia 1863 roku, rozpoczęło się powstanie styczniowe, największy zryw narodowowyzwoleńczy przeciwko rosyjskiemu zaborcy. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Most Kierbedzia. Propagandowa przeprawa rosyjskiego zaborcy

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2024 05:40
Przez ponad 250 lat oba brzegi Wisły nie były połączone. Dlaczego zatem pierwsza stalowa przeprawa nie była dobrze przyjmowana przez samych warszawiaków?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kazimierz Gzowski – ojciec kanadyjskiej infrastruktury

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2024 05:35
Wielki dziewiczy kraj był jak ciało pozbawione krwiobiegu: istniały oddzielone od siebie organy wewnętrzne w postaci miast i osiedli, lecz żeby państwo mogło się rozwijać potrzebne były drogi, linie kolejowe i mosty. Ich współtwórcą został ambitny inżynier rodem z Polski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Most Poniatowski. Jego historia kryje wiele wydarzeń

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2024 05:40
- Brak dostatecznej liczby mostów przeszkadzał rozwojowi miasta na wschód. Toteż Warszawa nie rozwijała się ani wszerz ani wzdłuż, a w górę - mówił inżynier dr Janusz Rymsza, przypominając historię budowy mostu Poniatowskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ernest Malinowski. Zbudował najwyższą kolej świata

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2024 05:40
- Projekt inżyniera Ernesta Malinowskiego przewiduje przeprowadzenie linii kolejowej na wysokości prawie 5000 m n.p.m., a to jest niemożliwe. Również zaprojektowane przez niego mosty i żelazne wiadukty są jeszcze mało znane w technice, obliczenia wątpliwe, a realizacja ryzykowna - tak oceniali projekt Polaka XIX-wieczni eksperci. Ernest Malinowski, budowniczy kolei transandyjskiej, urodził się 5 stycznia 1818 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pod Przemyślem wydobyto część mostu pontonowego z czasów I wojny światowej

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2021 05:30
Fragment austriackiej konstrukcji czekał na odkrycie ponad sto lat. Z dna rzeki San we wsi Hurko na Podkarpaciu udało się go wydobyć w sześć godzin. Organizatorzy akcji podkreślili, że to niecodzienne wydarzenie i pierwsze takie znalezisko w okolicy twierdzy Przemyśl.
rozwiń zwiń