W dzisiejszym świecie wciąż wiele do powiedzenia mają stereotypy. Mama ma:
- rezygnować z kariery
- siedzieć w domu
- zajmować się dziećmi
- a dodatkowo ma również zaległości po urlopie macierzyńskim
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej mówi koniec z tym!
- Stereotypy płciowe bardzo wpływają na utrudnienia, z jakimi spotykają się kobiety w czasie realizacji swojej kariery zawodowej. Wiążą się z tym np. niższe zarobki - wyjaśnia Żaklin Kacprzak z ministerstwa. - Mimo że obserwujemy, że wzrasta udział mężczyzn w pracach domowych, to jednak mimo wszystko kobiety ciągle ponoszą ciężar opieki nad dziećmi i prowadzeniem gospodarstwa domowego, czy też opieka nad osobami zależnymi - dodaje.
Kampania Ministerstwa Pracy, potocznie nazywana "Mama ma", również do tych stereotypów się odwołuje. Badania pokazują, że w Polsce sytuacja w obszarze godzenia życia zawodowego z rodzinnym wygląda dobrze. - Od dwóch lat obowiązują poważne zmiany w kodeksie pracy, które przyniosły rozwiązania dotyczące urlopów macierzyńskich, a także urlopu ojcowskiego - wyjaśnia gość Justyny Dżbik.
Niestety statystyki z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie wyglądają dobrze - niewielu ojców korzysta z urlopu. Na pocieszenie możemy dodać, że nie obejmują one wszystkich uprawnionych do tacierzyńskiego.
Kampania "Mama ma" prowadzona jest dwutorowo. - Promujemy elastyczne formy zatrudnienia. Możliwości innego podejścia do pracy, aby ułatwić powrót do pracy po urlopie macierzyńskim czy wychowawczym - wyjaśnia Żaklin Kacprzak. Aktywizacja zawodowa kobiet to drugi tor działań, tu pomaga niedawno wprowadzona tzw. ustawa żłobkowa - na czym ona polega i jakie efekty przynosi dowiesz sie słuchając audycji "Pod lupą".
Zapraszamy również do wysłuchania materiału Eweliny Grygiel o kampanii "Odmienny stan, odmienne traktowanie".
(pj)