Zapomnijcie o katapultach w samolotach rejsowych

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2012 17:00
Obserwuj nas na Google News
Praktycznie każdy z nas widział film, na którym pilot katapultował się z płonącego samolotu. Okazuje się, że tylko ludzie o wytrzymałym kręgosłupie mogą sobie na coś takiego pozwolić. Inni nie mają na to szans!
Audio
1 plik
Zapomnijcie o katapultach w samolotach rejsowych
Foto: (fot. Arpingstone/Wikimedia Commons)

W samolotach rejsowych nie ma katapult, bo niewielu istnieje pasażerów, którzy mogliby tą formę ewakuacji przeżyć. Do takich przygód trzeba mieć bowiem superwytrzymały kręgosłup. - Generalnie potrzeby jest  świetny stan zdrowia - mówi w audycji "W cztery oczy" Kamil Piotrowski z Wydziału Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.

Dochodzi jeszcze inny, zasadniczy problem, a mianowicie rozszczelnienia kadłuba. - W dużym samolocie należałoby odstrzelić znaczną jego część. Nigdy nie ma zaś pewności, że kadłub się po prostu nie rozpadnie - opowiada w Czwórce Piotrowski. - Technicznie byłby to więc bardzo trudny problem.

Poza tym przeciętny śmiertelnik nie ma pojęcia o tym jak się katapultować. Każdego pasażera należałoby więc wcześniej wyszkolić. Najgorsze jednak dla śmiałków, którym marzą się takie ekstremalne sytuacje jest to, że liniom lotniczym po prostu się to nie opłaca. Taniej i bardziej ekonomicznie jest bowiem... wprowadzić miejsca stojące. - Jedna z linii lotniczych zastanawia się nad tym. To jest zupełnie inny kierunek rozwoju transportu lotniczego - zdradza Piotrowski.

Dlatego katapulty montuje się jedynie w samolotach wojskowych i póki co nie ma wielkich szans na to, że znajdą się one także w liniach pasażerskich. Jeśli komuś marzą się takie przeżycia, zawsze można wstąpić do wojska...

MF

Więcej na temat, dlaczego nie montuje się katapult w samolotach rejsowych, dowiesz się słuchając rozmowy z Kamilem Piotrowskim w audycji "W cztery oczy".

Zobacz więcej na temat: transport
Czytaj także

Ataki laserowe paraliżują ruch lotniczy

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2011 14:50
W Danii 60-letni mężczyzna został skazany na miesiąc więzienia i grzywnę równowartości 5,5 tysiąca euro za próbę oślepienia promieniem lasera załogi helikoptera ratunkowego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dlaczego za niektórymi samolotami widać smugę, a za innymi nie?

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2011 15:18
Smuga, którą zaobserwować można za samolotem, lecącym po niebie to nie spaliny, tylko najzwyklejsza... woda.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Superszybki samolot pasażerski otworzy nową erę

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2011 12:46
Dzięki nowym hiperdźwiękowym samolotom pasażerskim w przyszłości sylwestra będzie można obchodzić kilkakrotnie - w kilku różnych strefach czasowych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Samolot wpadł w turbulencje. 7 osób rannych

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2012 17:04
Siedmiu pasażerów australijskich linii lotniczych Qantas zostało rannych i trafiło do szpitala z powodu silnych turbulencji, które wystąpiły podczas lotu z Londynu do Singapuru.
rozwiń zwiń