Muzyka to nieodłączny element kina. Dobrze skomponowana i dopasowana ścieżka dźwiękowa może w nieoceniony sposób wzbogacić całą produkcję. - Film i muzyka są jak mąż i żona; jedno jest potrzebne drugiemu. Bardzo się cieszę, że na festiwalu w Gdyni muzyka filmowa, kompozytorzy i problematyka z tym związana będą istotnym elementem całego wydarzenia - mówi Maciej Zieliński, kompozytor muzyczny, przewodniczący Koła Kompozytorów Muzyki Filmowej. - Pracowaliśmy nad tym jako środowisko już od dłuższego czasu. Cieszę się, że będziemy częścią festiwalu.
23:54 czwórka poranek czwórki 20 września 2024 9.11.mp3 Maciej Zieliński o muzyce filmowej (Poranek Czwórki/Czwórka)
Muzyka i film - nierozerwalny duet
- Polscy kompozytorzy filmowi nie mieli wcześniej żadnej reprezentacji. Wszyscy mamy wspólne cele i bardzo się cieszę, że udało się powołać do życia Koło Kompozytorów przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich. Staram się o tym opowiadać, żeby było wiadomo, że to koło istnieje - wyjaśnia Maciej Zieliński.
Czytaj także:
Kompozytorzy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
Podczas 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych odbędzie się panel zatytułowany "Muzyka filmowa. Pozycja w budżecie czy nieodłączny warunek sukcesu dzieła filmowego?" - W naszym panelu będziemy rozmawiać o tematach branżowych, które są związane z muzyką filmową. W Kole Kompozytorów pracowaliśmy nad "katalogiem dobrych praktyk". Nie jest to żaden regulamin, ale rekomendacje, które ułatwiają pracę przy produkcji filmowej. To działanie dla dobra filmu, a nie samych kompozytorów - wyjaśnia gość Kasi Dydo. - Katalog zawiera parę działów, które dotyczą harmonogramu, podejścia do budżetowania czy organizacji nagrań.
Jak wygląda praca kompozytora filmowego?
Aby muzyka współgrała z filmem, konieczna jest współpraca najważniejszych osób odpowiedzialnych za produkcję. - Praca kompozytora nad filmem rozpoczyna się od spotkania z reżyserem, konsultantem muzycznym i producentem. Oglądają razem film i dyskutują, o czym on jest i jakiej muzyki potrzebuje. Następnie decydują, w których scenach powinna się pojawić muzyka i jaką rolę ma odgrywać. Potem pracę rozpoczyna kompozytor - tłumaczy Zieliński.
- Muzyka jest w stanie zrobić z filmem bardzo dużo; jest dodatkowym, niewidocznym aktorem. Wzmacnia warstwę emocjonalną i często odpowiada za warstwę psychologiczną. Muzyka to kluczowy element, który jest jednocześnie bardzo wymagający do stworzenia i dopasowania - opowiada kompozytor. - Reżyser lub producent zwykle bardzo dobrze rozumieją swój film, co ułatwia pracę nad muzyką.
- Kompozytor, żeby móc pracować nad muzyką, potrzebuje jedynie obrazu z dialogiem i dźwiękiem. W zależności od filmu kompozytor dostaje pewną przestrzeń, aby pokazać swój talent - podsumowuje w rozmowie.
***
Tytuł audycji: "Poranek Czwórki"
Prowadzący: Kasia Dydo
Gość: Maciej Zieliński (kompozytor filmowy, przewodniczący Koła Kompozytorów Muzyki Filmowej SFP)
Data emisji: 20.09.2024
Godzina: 9.11
kajz/wmkor