- Mam wrażenie, że w przetargach jest ważna cena, cena i jeszcze raz  cena, w związku z tym nie patrzy się na inne czynniki, które mogą  decydować o ostatecznym powodzeniu – mówi Marcin Zimoch,  właściciel firmy Green Grass Company.
Jego zdaniem większość problemów w realizacji inwestycji drogowych  wynika z materializmu. - Wykonawcy próbują za wszelka cenę szukać  oszczędności kosztem jakości, a po drugie oferują podwykonawcom  zlecenia, które nawet nie pokrywają naszych kosztów - dodaje.
Z tą opinią zgadza się Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej  Izby Gospodarczej Drogownictwa. - Służby kontrolne tylko czyhają na to,  by urzędnik prowadzący przetarg popełnił błąd i podejrzewają korupcję,  jeśli wybrana zostanie oferta z nie najniższą ceną - powiedział.
Ekspert dodał, że nie wolno mówić tylko o błędach popełnianych przez  obecny rząd. - To, że jest tak źle na drogach jest również pokłosie  polityki prowadzonej przez poprzednie rządy, trzeba być sprawiedliwym –  podkreślił.
Wiadomo już, że duża część z planowanych dróg i autostrad nie  zostanie oddana do użytku przed Euro 2012.
– W zakresie autostradowym priorytetową inwestycją jest połączenie   Polski Centralnej z Europą Zachodnią, czyli autostrada A2 i według   informacji, jakie posiadamy będzie ona miała zapewniony efekt   komunikacyjny do maja 2012 roku – powiedział Mikołaj Piotrowski,  dyrektor ds. komunikacji firmy PL.2012,  spółki kontrolującej  przygotowania do Euro 2012.
Marcin Hadaj, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg  Krajowych i Autostrad dodał, że nie należy sugerować się wskaźnikiem  realizacji planu, który obecnie wynosi niecałe 5 proc.  rocznych  założeń. - Zawsze jest tak, że w pierwszym kwartale danego roku prace są  na bardzo minimalnym poziomie ze względu na  pogodę, prace  przyspieszają wiosną i latem - wyjaśnił.
Dodał, że GDDKiA planuje uruchomić w tym roku ponad 350 km dróg  krajowych, w tym ponad 250 km autostrad. W 2012 roku liczba nowych  inwestycji będzie rekordowa - ponad 900 km nowych dróg, w tym niemal 500  km autostrad.
 
Aby usłyszeć co mają na ten temat do powiedzenia nasi słuchacze i  pozostali eksperci: prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki  Warszawskiej i Jerzy Pomianowski, rzecznik Instytutu Transportu  Samochodowego, wystarczy kliknąć w ikonę dźwięku w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie. 
Audycji "Za, a nawet przeciw" można słuchać od  poniedziałku do czwartku tuż po godz. 12.00.