Muzyka ukraińska była ważnym elementem m.in. audycji "Muzyczne Biuro Podróży", której gospodarzem był Patryk Grabowski. Zaprosił on słuchaczy w kolejną podróż po nowych brzmieniach ukraińskiej muzyki, a skupił się na scenie elektronicznej i rapowej. W programie wybrzmiała m.in. piosenka ukraińskiego reprezentanta w tegorocznym konkursie Eurowizji, zespołu Kalush Orchestra. Twórcy tego projektu to Oleg Psiuk, multiinstrumentalista i mistrz instrumentów ludowych Igor Didenczuk oraz superbohater mrocznych ulic Kałusza - tajemniczy CarpetMan.
Potem usłyszeliśmy multiinstrumentalistkę z Odessy - Julię Zaporożec w duecie z jednym z najbardziej wyrazistych muzyków ukraińskiej sceny elektronicznej - Koloah, a podróż zakończyliśmy kompozycjami Ivana Dorna i Alyony Alyony.
Na naszej antenie pojawiło się także kolejne "Muzyczne Biuro Podróży" - pod hasłem Przystanek - Ukraina. Wówczas wybrzmiały głosy takich gwiazd jak Ekaterina Eremenko znana jako daKooka, Odyn V Kanoe, Onuka, czy Krutb i Mari Cheba, a także DakhaBrakha. Ci muzycy mówią o sobie, że grają "etno - chaos". Pochodzą z Kijowa, a nazwa ich grupy w języku staroukraińskim oznacza "dawać - brać". Jak podkreślał gospodarz audycji Patryk Grabowski, te słowa dobrze charakteryzują ich muzykę. Artyści czerpią bowiem z tradycji z całego świata, ich instrumentarium pochodzi z Indii, Afryki, Australii, krajów arabskich, ale etniczne brzmienie jest mocno zakorzenione w muzyce ukraińskiej.
W sobotę zaś Martyna Matwiejuk, znana z audycji "Światła wielkiego miasta" zaprezentowała słuchaczom Czwórki program pod hasłem "Głosy Ukrainy". Usłyszeliśmy m.in. ukraińskie electropop i elektronikę, rap i indie rock. Zagrali Luna, Onuka, Kalush, Jamala, Latexfauna, Panivalkova, Inaia, The Hardkiss i DaKooka. Martyna Matwiejuk opowiadała też o twórczości Kolektywu Kalush. Członkowie tego wyjątkowego projektu rapują w specjalnym slangu, zrozumiałym tylko dla mieszkańców miasta Kałusha.
Ale to nie wszystko, bo na Czwórkowej antenie aż roi się od dobrych ukraińskich brzmień. Wśród audycji o tej tematyce znalazł się też program "Folk Off", którego gospodarz Maciej Szajkowski rozmawiał niedawno o dramatycznej ukraińskiej sytuacji z Oleksym Doroszenką. - Wszystko zmienia się bardzo dynamicznie. Tydzień temu jeszcze wydawałem w Polsce płyty i chciałem do Was ściągnąć ukraińskie reggae - mówił wówczas w rozmowie z Czwórką Oleksy Doroszenko, przedstawiciel inicjatywy Wschodni Folk.
Jak podkreślał, Ukraina ma wielu świetnych artystów, znakomita część z nich powróciła z zagranicznych tras koncertowych do kraju, by wspomagać w walce swoich rodaków. - Wiemy, że wielu muzyków przyłącza się do obrony cywilnej, albo po prostu wstępuje do armii. Tak stało się z artystami z Haydamaki, teraz Kozak System, także DakhaBrakha przerwała europejską trasę, by móc wrócić do kraju, podobnie aktorzy Teatru Narodowego w Kijowie po ostatnim spektaklu również dostali broń - wymieniał Oleksy Doroszenko.
Ukraińskich brzmień nie mogło zabraknąć także w kolejnych odsłonach audycji "Strefa Dread", której gospodarzem jest Mirosław Maken Dzięciołowski. W programie, emitowanym 28 lutego zagraliśmy utwory takich formacji, jak Dagadana, Perkalaba, Yuriy Gurzhy & Uros Petkovic ("Born i UA") czy Dakhabrakha Karpatskijj Rep ("Karpatskijj Rep").
W audycji muzycznej "Czwarta fala", prowadzonej przez Numera Raza, także nie mogło zabraknąć muzyki rodem z Ukrainy. W tej godzinie wybrzmiały na naszej antenie takie nagrania, jak "A Vzhe Rokiv 300" od Kozak System x Taras Chubay, pojawiła się też Mariana Sadovska w utworze "A Recruit's Song" i Hudaki Vilage Band z numerem "Kuragov".
Nagrania od takich zaś artystów, jak Onuka, Postman, czy Bokka wybrzmiały też 1 marca w programie "Muzyczny Lunch", którego gospodarzem był Marcin "Duże Pe" Matuszewski.
Muzyka z Ukrainy również pojawiała się w audycji "Hejterska 4". 11 marca Fat Frumos wystąpił z autorskim setem i zaprezentował nowe brzmienia z Ukrainy. Pochodzący z Odessy artysta jest znany z energetycznych mash-upów zawierających wszelkiego rodzaju wpływy muzyki pop, kultury rosyjskiej i ukraińskiej.
***
kd/aw