Kinematografia Chin. "Egzotyka i wielkie pieniądze"

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2017 16:20
Hollywoodzkie blockbustery dostosowywane są do wymogów chińskiego rynku, a gwiazdy Hollywood grają w superprodukcjach z Chin. Czy zmienia się układ sił w globalnym przemyśle filmowym?
Audio
  • "Wielki Mur", czyli o zmianie sił w globalnym przemyśle filmowym (Hrapkowidz/Czwórka)
Chiny, jako pierwszy kraj azjatycki, zainteresowały się nowo narodzoną w Europie sztuką filmową. Czy w XXI wieku mają szansę zdominować kina na Starym Kontynencie? (zdj. ilustracyjne)
Chiny, jako pierwszy kraj azjatycki, zainteresowały się nowo narodzoną w Europie sztuką filmową. Czy w XXI wieku mają szansę zdominować kina na Starym Kontynencie? (zdj. ilustracyjne)Foto: Pixabay/Silentpilot/dom. publiczna

Czytaj także
ostatnie tango w paryżu 1200.jpg
Co wolno reżyserowi? Przypadek Marii Schneider

- Jeden z najbogatszych ludzi na świecie i szef studia filmowego Wang Group otwarcie mówi, że otwarcie się na rynek amerykański to nie tylko sposób na zarobienie kolejnych miliardów, ale też możliwość szerzenia chińskiej kultury - opowiada kulturoznawczyni Jagoda Murczyńska i tłumaczy, jak to załozenie realizuje w swoim najnowszym filmie twórca m.in. "Hero" i "Domu latających sztyletów". - Yimou Zhang opowiada o wartościach takich jak choćby wiara we współpracę i kooperacje. "Wielki Mur" mówi też o tym, że owszem, jesteśmy różni, ale możemy sobie ufać. Trochę to idealistyczne, ale czy nie słuszne? - dodaje rozmówczyni Błażeja Hrapkowicza.

Film Yimou pokazuje też pewną prawidłowość, która występuje w funkcjonowaniu przemysłu filmowego ostatnich lat: w głównej roli w chińskiej superprodukcji występuje gwiazda Hollywood.

Dlaczego produkcje azjatyckie są tak atrakcyjne dla amerykańskich aktorów i co szczególnego chińska kinematografia ma do zaoferowania europejskiemu widzowi? - o tym m.in. w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: "Hrapkowidz"

Prowadzi: Błażej Hrapkowicz

Gość: Jagoda Murczyńska (kulturoznawczyni, krytyk filmowy)

Data emisji: 15.01.2017

Godzina emisji: 14.26

kul/jp

Czytaj także

Mockumenty. Fałszywe świadectwa filmowców

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2015 12:16
Mockumenty, posługując się językiem dokumentu, opowiadają o nieistniejącej rzeczywistości. - Takie filmy należy czytać w odniesieniu do aktualnych wydarzeń. Dlatego "Wizytę" Madsena interpretuję w kontekście sytuacji uchodźców - mówi Michał Zygmunt.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Nasza młodsza siostra". Patchwork po japońsku

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2016 13:50
- Najnowszy film Hirokazu Koreedy zawieszony jest między zachodnią tradycją dramatu psychologicznego, a twórczością Yasujirô Ozu - ocenia krytyk Błażej Hrapkowicz.
rozwiń zwiń