Przestępczość przenosi się do cyberprzestrzeni, a my stajemy się ofiarami często przez niewiedzę lub lekkomyślność.
- Zajmujemy się obserwowaniem transakcji, także tych transgranicznych, polscy konsumenci lubią bowiem kupować zagranicą. Wiadomo, że kiedy robimy zakupy, ktoś może zaatakować naszą kartę kredytową, dlatego ważne jest żebyśmy zwracali uwagę na standardy bezpieczeństwa – tłumaczył Piotr Stańczak, z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
W "Sygnałach Dnia" radził, by w sytuacji, gdy ktoś niepowołany wejdzie na nasze konto, zablokować kartę i zgłosić się do banku. W jego opinii warto o przestępstwie powiadomić Komendę Główną Policji, gdyż tam znajdują się jednostki, które zajmują się problemami przestępczości elektronicznej.
Gość radiowej Jedynki informował, że jeżeli szybko zainterweniujemy, mamy duże szanse na odzyskanie pieniędzy. Ważne jest żeby reklamację do banku połączyć ze zgłoszeniem popełnienia przestępstwa. Pomocy można też szukać u arbitra bankowego.
- Nie wolno ufać ładnie wyglądającym stronom internetowym, podczas zakupów ważne jest, by sprawdzić aktualność certyfikatu bezpieczeństwa – podsumował Piotr Stańczak.
Rozmawiała Elżbieta Szczerbak.
(pp)
Aby wysłuchać rozmowy, wystarczy wybrać "Internetowi rabusie" w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.