5, 4, 3, 2... sekundy do zielonego

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2012 18:53
W wielu miastach w Polsce już są i sprawują się świetnie. Odmierzacze czasu na skrzyżowanich drogowych wywołują uśmiech na twarzach kierowców, ale w niektórych miastach nie mają racji bytu.
Audio

Nowe technologie wkroczyły już do miast. Opole i Wrocław już mogą pochwalić się odmierzaczami czasu zainstalowanymi na wielu sygnalizatorach świetlnych. Adam Sobieraj, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie wyjaśnia, dlaczego takich sekundników nie znajdziemy w Warszawie.

- 80% skrzyżowań znajduje się w tak zwanej pełnej akomodacji. Oznacza to, że sterownik na danym skrzyżowaniu podejmuje decyzję o tym, ile będzie trwało zielone światło - wyjaśnia. - Problem polega na tym, że sterownik może podjąć decyzję na 5 sekund przed zielonym światłem, mimo że minutę temu podjął inna decyzję - dodaje.

- W sygnalizacjach acyklicznych nie powtarza się sytuacja co chwilę. Nie wiadomo czy po 120 sekundach będziemy mieli taką samą sytuację na skrzyżowaniu. Ten czas jest różny więc nie wiadomo co wyświetlić - wyjaśnia Janusz Galas Miejski Inżynier Ruchu w Drogowego.

Jak sprawdzają się odmierzacze we Wrocławiu i Opolu i jakie powodują problemy dowiesz się słuchając audycji Kuby Marcinowicza "Czwarty Wymiar".
(pj)

Czytaj także

Rowerzyści kontra reszta świata

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2012 16:00
Życie rowerzysty lekkie nie jest. Brak infrastruktury rowerowej sprawia, że cykliści są wiecznie uwikłani w konflikty z kierowcami, pieszymi, rolkarzami a nawet z samymi rowerzystami. Jak temu zaradzić podpowiadają eksperci.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ekojazda może być ekonomiczna

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2012 18:43
Samochodu można używać różnie, jeździć szybko i agresywnie lub spokojniej, ekologicznie i ekonomicznie. Jak zaoszczędzić na paliwie sprawdził Radomir Wit.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Niewydolny system karania kierowców do wymiany

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2012 07:01
Kierowcy będą traktowani łagodniej, ale za to kara za przekraczanie prędkości będzie nieuchronna - takie są cele nowego prawa proponowanego przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, donosi "Dziennik Gazeta Prawna".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Mniej wypadków dzięki… likwidacji sygnalizacji i znaków

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2012 11:40
Wydaje się nieprawdopodobne, ale władze holenderskiego miasta Drachten dzięki zastępowaniu krzyżówek z sygnalizacją rondami i skrzyżowaniami równoległymi przyczyniły się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze.
rozwiń zwiń