Jak tłumaczył gość Czwórki, to od dyrygenta zależy, kiedy orkiestra zacznie grać, jak będzie grać i kiedy skończy. - W partyturze jest dużo problemów dotyczących dynamiki, artykulacji, fraz czy intonacji i na nie dyrygenci zwracają uwagę. To praca koncepcyjna - mówił gość Czwórki. - Każdy instrumentalista ma w partyturze rozpisany wyłącznie swój głos, dyrygent ma na pulpicie je wszystkie. Tempo utworu zmienia się, a dyrygent koordynuje także te zmiany. Gdyby nie on, to byłaby kakofonia - tłumaczył ekspert.
Opowiadał m.in. o tym, jak dyrygenci przygotowują się do koncertu. - To żmudna praca w domu, trzeba przegrać całą partyturę na fortepianie, wiedzieć, jaka jest harmonia, gdzie są punkty kulminacyjne danego utworu. Znaleźć też ewentualne błędy, które przecież czasem się zdarzają, i korygować je potem na próbach. Powoli dochodzi się do perfekcji - tłumaczył ekspert. Co dzieje się, jeśli dyrygent się pomyli i jak często się to zdarza? Czy praca dyrygenta jest... trudna i dlaczego porównać ją można do... fitnessu? O tym rozmawialiśmy w Czwórce.
W programie mówiliśmy też o 10. Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, który odbędzie się od 17 do 26 listopada 2017 w Katowicach. Impreza ma miejsce co pięć lat. Co czeka uczestników tegorocznej, jubileuszowej edycji? Zapraszamy do wysłuchania nagrania rozmowy ze studia Czwórki.
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Gość: prof. Mirosław Jacek Błaszczyk (dyrektor Filharmonii Śląskiej i dyrektor artystyczny X edycji MKD)
Data emisji: 9.11.2017
Godzina emisji: 11.15
kd/ac