Lato w pełni, sezon festiwali muzycznych trwa. Ludzie, którzy je tworzą na wiele miesięcy wcześniej: planują line-upy, dodatkowe atrakcje, scenografie, są dla uczestników imprez niewidoczni. Jako słuchacze po prostu stoimy pod sceną i podziwiamy gwiazdy, które na niej występują. - Tymczasem to osoby niezwykle ważne zarówno dla odbiorców - by otrzymali widowisko najwyższej klasy - jak i dla artystów, by podczas swojego show mogli się czuć komfortowo - podkreślił Damian Sikorski, dziennikarz Czwórki. Jak tłumaczył, "manager" i "tour manager" to dwa różne zawody.
- To funkcje z jednej strony połączone, a z drugiej - kompletnie inne. Często na polskim rynku pełni je ta sama osoba, ale jeśli artysta ma "rozkręconą karierę", koniecznych jest kilku ludzi - mówił w rozmowie z Czwórką Robert Gajewski, manager muzyczny, od 2013 roku związany z wytwórnią Kayax (w której szeregach występowali m.in. Smolik, Skubas, Kev Fox, Miro Kępiński i Krzysztof Zalewski), organizator wydarzeń kulturalnych i muzycznych w takich klubach, jak stołeczne Hybrydy, Palladium czy Proxima, a także muzyk.
- Utarło się, że manager to człowiek, który "organizuje artyście koncerty". Ale w praktyce to nie wszystko. Manager główny dba o wizerunek, długoterminową karierę artysty, a tour czy road manager wyjeżdża z artystą na koncerty i opiekuje się nim i ekipą na miejscu. Sam nie wiem, która z tych funkcji jest trudniejsza - mówił gość Czwórki.
16:22 czwórka sikorski 2022_07_27-10-15-45.mp3 Jak zorganizować trasę koncertową? Mówi Robert Gajewski (Stacja Kultura/Czwórka)
Robert Gajewski na co dzień współpracuje z czterema artystami, m.in. z wokalistą Krzysztofem Zalewskim. Jak tłumaczył, w tym przypadku niezbędne są przynajmniej dwie ekipy odpowiedzialne za organizację życia zawodowego gwiazdy. - Podzieliliśmy się obowiązkami i za jego wizerunek, wydawnictwa i porządek strategii odpowiada Olga Tuszewska, a ja zajmuję się bookingiem, koncertami i opieką nad artystą podczas nich. W przypadku Smolika jestem managerem odpowiedzialnym za wszystkie aspekty: obsługę koncertów, ale także przygotowanie i bookowanie kolejnych - mówił gość Czwórki.
Posłuchaj także:
Zaznaczył, że w tej pracy ważne jest to, by być dobrze zorganizowanym. Zwłaszcza że większe i mniejsze imprezy wymagają innej organizacji czasu i pracy. - Duże festiwale to kompletnie inna rzecz. Przede wszystkim organizuje je ktoś inny, a nie przedstawiciele artysty, na scenie jest nie jeden muzyk czy zespół, tylko kilku występujących po sobie, czasem jest kilka scen, trzeba bardzo skrupulatnie liczyć czas. Z drugiej strony to bardzo inspirujące, czas wymiany myśli, doświadczeń, poznawanie ludzi - mówił.
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Materiał przygotował: Damian Sikorski
Data emisji: 27.07.2022
Godzina emisji: 10.15
kd