Miesięcznie dwa miliardy osób loguje się do jednego portalu społecznościowego - Instagrama. Każdego dnia udostępniamy tam miliony zdjęć i filmów. Nasze życie na Instagramie wygląda barwnie i ekscytująco, a my jesteśmy piękni i uśmiechnięci. Ale do jakiego stopnia jest to rzeczywiste? Jak tłumaczyła prowadząca audycję Kasia Dydo, twórcy filmu "Instagram - targowisko próżności" dokonują wiwisekcji tej popularniej aplikacji, żeby dowiedzieć się prawdy o nas samych, o teraźniejszości uwikłanej w cyberprzestrzeń oraz pokazać różne oblicza internetu i jego użytkowników.
Jak podkreślają twórcy dokumentu - w tym filmie wraz z socjologami i psychologami przyglądamy się aplikacji, która gruntownie zmieniła naszą gospodarkę, zachowanie, sposób osiągania sławy i postrzeganie świata. Rozkładamy Instagrama na czynniki pierwsze, by zrozumieć mechanizmy, które jednym pomagają zarobić fortunę, a innych wpędzają w kompleksy. - Pierwotną rolą Instarama było pokazywanie zdjęć, to była hipsterska aplikacja, a dziś, 12 lat później, to już coś zupełnie innego - opowiadała Berenika Wyrzykowska-Novi, wydawca polskiego ARTE.tv. - Ten film pokazuje, jak ogromne pieniądze można zarabiać dzięki tej platformie, a także jak wielu użytkowników jest pod wpływem niektórych celebrytów, jak również jak ważne są social media podczas różnego rodzaju rewolucji społecznych - mówiła gość Czwórki.
Źr. Arte.TV/Instagram: Targowisko próżności
Dokument stworzony przez francuskiego reżysera Oliviera Lemaire'a powstał w 2022 roku. - To aktualny film, a dane zmieniają się bardzo szybko. Dodatkowo pozwala on zastanowić się i korzystać z tej aplikacji w sposób bardziej świadomy - opowiadała Berenika Wyrzykowska-Novi.
20:25 2022_10_24 11_06_57_PR4_instagram.mp3 O Instagramie i innych popularnych platformach społecznościowych mówią Berenika Wyrzykowska-Novi i Y (Stacja Kultura/Czwórka)
- Jeśli Instagram przestałby istnieć, z pewnością natychmiast pojawiłoby się coś innego na jego miejsce. Nie wiadomo, czy byłoby to lepsze czy gorsze, ale z pewnością by powstało - tłumaczył Y, ekspert ds. social media. - Wszystkim, którzy są zaniepokojeni próżnością promowaną przez Instagrama, warto przypomnieć, że pierwotnie ta platforma stworzona była do publikowania postów statycznych, czyli zdjęć, a zdjęcie bardzo łatwo oszukać - tłumaczył. - A ludzie udają, więc te przekłamania to nie kwestia platformy, tylko czynnika ludzkiego. Na szczęście dziś w sieci dominuje wideo, dzięki któremu widzimy więcej prawdziwych informacji - zaznaczył.
Czytaj także:
Jak mówił ekspert, spędzanie czasu w sieci na platformach społecznościowych to sposób na poprawienie sobie humoru. - Najczęściej zaczynamy od tego dzień, bo social media mają związek z wydzielaniem się hormonu szczęścia, czyli dopaminy. Dzięki temu chcemy wracać na te platformy, a ich twórcy dzięki temu zarabiają - podkreślał gość Czwórki.
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Gość: Y (ekspert ds. social media / CEO Agencji Y Advertising, na co dzień tworzy strategię social media i PR), Berenika Wyrzykowska-Novi (wydawca polskiego ARTE.tv)
Data emisji: 24.10.2022
Godzina emisji: 11.25
kd/kor